kraftfodrets betydelse

B

BeastieBabe

för en häst som är lös i magen.. (samma häst som tidigare)
hon har nu gått på hö 5 dagar men är fortfarande lite dålig.. läste någonstans att pelleterat kraftfoder inte är så bra..
skulle det vara skonsammare med t.ex havre eller betfor?
det som finns tillgängligt är Krafft grund & groov, betfor och havre..
höet finns det ingen analys på och de 7 balar hon har nu kommer att vara slut innan analysresultatet kommer tillbaka.. men hon får fri tillgång på det och 0.25 kg k-grund (tidigare 0.75 och då va hon slö)

så hon kanske borde få havre? om det kan vara bra för magen dvs..
 
Det beror väl på varför den var lös i magen. Om det "bara" var silaget så borde den väl funka på hö och "vanligt" kraftfoder när det hela har stabiliserat sig. Om det var alla tvära foderbyten så är det nog bäst att helt skippa kraftfodret ett tag. Om det är ytterligare något annat problem så kanske hästen ska ha en viss sorts kraftfoder.

Jag tycker nog att en häst som har var så dålig så länge ska behandlas av veterinär i första hand.
 
jo men veterinär kostar, hon har gått på hö en vecka nu så magen har väl inte riktigt återhämtat sig.. samt att hon verkar bli bättre av att röra sig, men hon får antagligen för lite energi från bara höet.. om hon är dålig även nästa vecka kanske veterinärn tar sig en titt på henne när han undersöker en annan häst..

men hon ska röra på sig och få mer energi.. men vart ska hon få energin ifrån?.. ett snällt kraftfoder vill jag gärna ha tips om.. :)
 
Tyvärr måste man ibland tillkalla veterinär, det är ansvarslöst att låta bli och kan bli föremål för undersökning.

Man är skyldig enligt lag att ta hand om sin häst på bästa sätt, och då ingår diskussion med veterinär om hästen varit dålig så länge som din har. Du kan åtminstone ringa och rådfråga en veterinär.

Jessica
 
hästen är ej så dålig så veterinär behöver tillkallas. hästen är glad å pigg å börjar bli glansig i pälsen. blir lite trött vid ridning mem de har att göra med att hon inte kommit in i flocken än å känner sej hotad på lektionerna då alla de andra är en flock. tröttheten kommer mest av att de är psykiskt jobbigt. då hästen står under ständig tillsyn av kunniga personer. dock är några idioter men dom får man försöka tala till rätta..
 
det är fortfarande inte min häst utan en häst på jobbet ocg det är endast magen som krånglar.. hon har blivit bättre av att hon fått vanligt hö istället för ensilage men jag ville ha tips på ett energifoder som är snällt mot magen för att hjälpa henne lite extra..
 
då hästen står under ständig tillsyn av kunniga personer. dock är några idioter men dom får man försöka tala till rätta..

ja.. man får hoppas att "dom" inte vill vänja in henne på ensilage alls.. det tror jag inte hon klarar av inom de närmaste månaderna..
 
jo jättekul för dig.. vi som praktiserar skulle inte få rida ett skit under lovveckan lät det som.. trots att det är flera hästar som inte går 2-3 av dagarna.. lilla tjocka älsklingen går ingenting han.. han är opoppis stackarn.. :cry:
 
gu va dåligt .. du kunde väl få ta hand om tjockisen han trivs juh med dej å du med han... ut i skogen å rejsa... iofs blir han juh livsfarlig då .. tror att han e rodeohäst :D men de är juh bara att hålla i sej.. undrar vem som ska rida foxy?? under resten av veckan menar ja..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 465
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp