Kraftfodertips, någon?

T

tavarish

Jag har allvarliga problem att hitta rätt kraftfoder till min travare, och uppskattar alla tips! Nu till problemen...

¤Han kan absolut inte äta havre, blir totalt sjövild och en fara för både sig själv och alla som vistas närmare än en mil runt honom ;) om han inte går i stenhård träning... (detta gör att han bara får äta havrefira foder sedan han slutat tävla)

¤Han är allergisk mot betfor.

¤Uppblött foder är lika med döden i hans värld...

¤Benen blir som telefonstolpar om han går på enbart kornkross (+mineraler och vitaminer)

¤Jag vill inte ge pelletrerat efter att förlorat hans mamma i tarmsjukdom (nej, jag har absolut inga bevis för att det berodde på pelletsen, men jag tar det säkra före det osäkra.)

¤Han funkar hyfsat på Mustang müsli orginal om jag "späder" ut den med kornkross, gör jag inte det blir han helt ohanterbar...trots att det ska vara bra för heta hästar... Detta är dock ekonomiskt ohållbart eftersom jag måste åka vääääldigt långt för att köpa mustangen...

¤Han funkar inte alls på Hippo Choice (testade det trots att det är pelletrerat), han blir jättegrinig och svullen i hela kroppen.

¤Just nu äter han JustHorsefeeds Founder müsli vilket funkar bra med huvud och hull, men...benen! Telefonstolpsvarning!

Hoppas att någon förstår min lätt virriga förklaring! :smirk:

Kram och tack på förhand! :D

Sv: Kraftfodertips, någon?

Tänker du alls på vad alla de olika fodermedlen innehöll för KVOT? (mj/smältbart råprotein) Och annat?
Och vad dom innehöll för andra ämnen?
Så du vet vad som funkar och va som inte funkar...

Man måste för det första utgå ifrån vad man har för hö/grovfoder när man väljer kraftfoder. Behöver du höja eller sänka kvoten osv. Vad behöver tillsättas? Behöver det tillsättas nåt alls? Om höet är bra behövs inte kraftfoder.

Håller med Milly. är höet bra och hästen har egen motor utan kraftfoder så fungerar det bra.Hade samma problem med mig travare.
Kompletterade bara med lite vitaminer och mineraler när det behövdes.

Ska bara lägga till att Hippo fodret innehåller massor av havre...

Har du provat Dynavena? Det är ett muslifoder. I och för sig med liten mängd svarthavre, som inte alls har den där "knaseffekten" på hästen som vanlig havre. Jag tycker det är skitbra! :)

Häller med ovanstående.
Har du ett bra grovfoder behöver han kanske inte så mkt mer än mineraler o saltsten många hästar i vårt land är höööögt överfodrade!!!!!
Annars har jag hört att Krafft Rehab ska vara mkt bra men det är ju pelleterat och rätt dyrt men man ger inte så mkt av det.
Har du ett lågt proteinvärde på grovfodret kan man ju ge lucernhack.

Hästen ifråga står i mitt stall o vi har grovfoderanalys. Vad som efterfrågas är vad det finns för olika krafftfodersorter som inte innehåller havre.
Hästen ifråga faller ur väldigt lätt o behöver även krafftfodertillskott under betestiden.
Givetvis räknas en foderstat ut för att passa ett spec krafftfoder.

arabia skrev:
Givetvis räknas en foderstat ut för att passa ett spec krafftfoder.

Är det inte bättre att räkna ut en foderstat som passar GROVFODRET? Grovfodret är ju som bekant grunden i hästens foderstat...

Givetvis, hästen går redan idag på fri tillgång på ett hösilage av mkt god kvalitet, analysvärdena har jag inte i huvudet.

Ville bara veta vad det finns för olika sorters kraftfoder utan havre inget annat.

Jag vill bara ha tips om KRAFTFODERSORTER, resten kan jag faktiskt fixa själv.... Tack, tack!

Hestekraft - Ett müslifoder som många hästar upplever som smakligt!
Inte så dyrt!
Läs mera på
http://www.beritmalmberg.com/
där hittar du även en lista över vart det finns att köpa! Man brukar kombinera det med havre, men jag har haft flera hästar som bara ätit det!
Lycka till i foderdjungeln!

Hestekraft :love: En muslifoder från danmark. Cirka 180 kr för 25 kilo. Helt suveränt för att få hull utan att det sätter sig i huvudet.
Lucern är ju oxå kanon för att hålla hull. Köp strå istället för pellets.
Ge 1 dl mat- eller majsolja/dag i fodret
Majs är oxå superduper bra för pållar med taskigt hull. (finns som hästfoder så du behöver inte köpa konservburkar ;) )
Soja är oxå kanon att ge som tillskott. ca 1 dl per dag

Senast ändrad av en moderator:

Travanti skrev:
Ska bara lägga till att Hippo fodret innehåller massor av havre...

Choice är Hippos havrefria alternativ... om du inte tror mej, så kolla innehållsförteckningen eller ring och prata med Hippo...

arabia skrev:
Givetvis, hästen går redan idag på fri tillgång på ett hösilage av mkt god kvalitet, analysvärdena har jag inte i huvudet.

Då skulle hon nämnt att hästen går på fri tillgång på ett silage med de och de värdena. Mycket lättare att tipsa om kraftfdoer sorter då.
:smirk:

Har du provat soja+olja eller krossade linfrön? Ger ju bra med protein,fett och energi.
Soja+olja kan man ju räkna så det blir så låg eller hög kvot som man önskar - t ex kanske du ska ge 1dl soja och 2dl olja.

Om hästen behöver ha stödfodring året om är det ju bra om du kan hitta ngt. som fungerar som du kan ge året om så magen får lugn och ro så mycket det går.

Förstår dina problem, har själv återigen en överkänslig foderhäst och det är inte jämt kul, men ack så läraktigt.

Grovfoder och ännu mer grovfoder. Har du provat med lucern strå eller mix beroende på vilken smrp du vill ha då har du bra fibrer året om, tyvärr innehåller lucern alldeles för lite fett endast 2.5-3g råfett. Behöver du fett så har du linfrökaka som komplement, det finns även lite olika MJ beroende på vilket märke och vad du behöver.

Fibrer och råfett ger oftast lugna välmående hästar. Eftersom din häst reagerar på korn så antar jag att den även reagear på fullfoder med kornblanding i också så håll dig till de rena foder som finns.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka