Kraftfodermängd

A

Audur

Undrar bara vad som är rimligt, i kilo/liter, vad en 600 kilos häst kan äta/utfodring. Rimlig dygns ranson?

Sv: Kraftfodermängd

Lite beroende på hur mycket och hårt man rider.
Jag har ett amerikanskt varmblod sto på c:a530kg som jag rider "i skogen" 4 dagar i veckan. Hon får 1kg lucern, 300gr betfor (torrvikt)
1,2kg krossad korn och 8-9kg hö. Och lite halm att tugga på i hagen.

Ska man gå efter rekomendationer i maxgiva så är det: maximalt 0,4 kg kraftfoder per 100 kg/kroppsvikt och utfodringstillfälle, maximalt 200 g stärkelse och 75 g fett/100 kg kroppsvikt/utfodringstillfälle.

enligt min bok baseras dessa siffror på hästens realitivt lilla produktion av de enzymer som medverkar vid nedbrytning av stärkelse, socker och fett. Överutfodrar man, riskerar man få matsmältningsproblem.

Vad väger 300 gr torr betfor som är korrekt uppblött då?

Jo jag vet, men vattnet bidrar till volymen och utfodringsvikten på fodret.

Hästen jag hade i tankarna får 16 kilo "foder" i krubban/dygn och fri tillgång på hösilage av mkt god kvalite och relativt hög ts.
Detta är bakgrunden till min tråd. kan också tillägga att hästen inte rids.

Och ? Det är ändå bara vatten. du kan ju tex inte gå efter volym då det ska vara kg. 1 kg helhavre och 1 kg krosshavre är ju lika mycket i kg...fast krosshavren har större volym. Men det väger dock lika. Så det spelar ingen roll om du har 1 kg betfor och 3 kg vatten...det är ändå bara 1 kg betfor i slutändan.

får den 16 kg kraft???!!!:confused: :eek:
ifall det är det du menar så var det ENORMT mycket..
tror inte att ngn häst behöver så mycket, oacsett hur hårt den tränar!!!!!

får den 16 kg kraft???!!!:confused: :eek:
ifall det är det du menar så var det ENORMT mycket..
tror inte att ngn häst behöver så mycket, oacsett hur hårt den tränar!!!!!

Ja, med 16 kg kraft är det ju inte om det är 16 kg foder uppblött!
Jag ger tex 1 kg lusern, men det går en massa vattern för att blöta upp lusernet och jag skulle tro att hinken väger närmare 10 kg (den fyller en halv 20 liters hink).

Men jag har ändå bara givit 1kg "kraft" (igentligen noll, eftersom lusern är grovfoder...)

Kanske inte 1kg torrvara och 15 liter vatten men jag tror säkert man kan få 16 kg utav 1,5-2kg torrvara utan att överdriva.

Min giva på exakt 1dl strimmlad betfor, 1dl kli, 2dl soja, 1 1/4dl minervit och 11dl lusern uppblött till smuligt på gränsen till gröt blir som sagt en halv 20 liters hink, torrvaran är då 1,2kg.
(Ska faktiskt väga den på onsdag kväll, intressant.)

Så med lite extra Betfor eller lusern (som sväller mycket) blir det säkert 16kg. Ointressant igentligen, frågan är ju torrvikten, vad är den?

Jag vet inte vad mitt väger. Måste faktiskt kolla upp det idag.

Men jag ger 1 liter torr betfor
0.5 liter pellets
2 kg (faktiskt) lusern varje dag

Han mår iallafall super på det

1 dl torr betfor väger ca 30 gram, 1 dl torr kli ca 30 g, 1 dl torr lusernpellets ca 70 g, 1 dl torr Soja ca 60 g. Kan variera lite uppåt och nedåt, men inte så värst mycket.

16 kg låter tungt på sådan liten mängd du ger ;)...inte ens jag kom upp i den vikten då jag gav 0,6 kg torr lusernpellets, 0,2 kg betfor samt 0,5 kg helhavre och blötte det.

Nu vet jag inte riktigt vad du svarade på, du får nog gå tillbaka igen och läsa vad jag skrivit ;)

Får hästen överhuvud taget i sig tillräkligt m ensilage när den har så mycket krafft att vräka i sig???

Jag svarade på ditt inlägg..fast nu verkar dina inlägg liite förvirrande. Vems häst äter 16 kg BLÖT mat och vems häst får 1,2 kg TORR mat ? Är det samma häst eller olika ???????

Fast jag tror ändå inte man får 16 kg vikt av ca 1-2 kg torr mat hur man än gör...ja fast om man låter maten simma så kanske det går.

Jag tycker inte mina svar är förvirrande :angel: .

Jag har ingenting att göra med den häst som TS syftar på.

Min häst får 1,2 kg torr mat som i uppblött tillstånd fyller en halv 20 liters hink, vilket torde väga närmare 10 kg. (utan att simma överhuvudtaget.)

Men det i åtanke så menar jag att TS häst inte alls behöver få så mycket torr mat för att komma upp i dessa 16 kg, beroende på vad man ger för foder då.

Nu har jag vägt min hink med mat (uppblött till blöt men grynig massa) och den vägde 8kg totalt, men då väger hinken nästan två kg så det var inte så tungt som jag trodde :o , får nog börja styrketräna eller någonting ;) .

Ja, så var det med det!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka