Kraftfodergiva och vila.

kopparberg

Trådstartare
Jag är lite "kluven" på hur jag ska göra!

Min häst står numera på Krafft Groov som enda kraftfodergiva. Förr har han stått på bara havre eventuellt färdigfoder + havre.

Och när han förut då vilat, så har jag dragit ner på havren rejält.

Han äter även kli som "tarmsmörjare", och det har han alltid fått samma giva i vila som vid arbete.

Nu ska pålle vila ett par veckor. Jag har på inrådan inte dragit ner Krafftgivan.
Men nu börjar jag tveka?! :confused:
Bör jag dra ner på Krafften? Blir det för mkt "laddat" fast det "bara" är Krafft?
Med havre är det ju solklart, det blir mer "laddat" med full giva.

Drar man ner på Krafften, då blir det ju "snett" med vitaminer och mineraler också, eftersom det är ett fullfoder.

Hur skulle ni göra? Behålla de 2 kg Groov han får under vilan, eller dra ner på det?
Att dra ner Grooven och ge mer hö funkar inte, för han har i stort sett redan fri tillgång på hö/hösilage nu.
 
Sv: Kraftfodergiva och vila.

Vid bara ett par veckors vila så brukar jag inte dra ner på kraftfodret på min polle, han behöver all mat han kan få. Visst kan han bli lite laddad efter 2veckors vila..men det är ingen större skillnad på honom om jag skulle dragit ner kraftfodret eller full giva.
Om du tycker han blir för laddad så kan du ju byta till Krafft Rehab under den tiden han står i stället för Grooven.
 
Sv: Kraftfodergiva och vila.

Tack för ditt svar!
Då vet jag hur ngn annan gör!

Byta foder vill jag inte, för då med invänjning, så ska han ju när han väl kan äta full giva av det nya, ha det gamla fodret igen.
 
Sv: Kraftfodergiva och vila.

Varför skulle det bli snett med mineralerna ? Om man drar ned givan då hästen ändå ska vila så blir ju även behovet av mineraler mindre. Vitaminer behöver du inte bekymra dig om. Men vid vila brukar jag aldrig dra ned om det inte märks att det behövs. Sånt märker man ju.
 
Sv: Kraftfodergiva och vila.

Hej man kan byta direkt mellan kraftsorterna då allt krafts foder har samma sammansättning,läste det i ett häfte ifrån kraft.Mvh Maria
 
Sv: Kraftfodergiva och vila.

Men på säcken står det ju en rekommenderad giva.
Jag kan räkna foderstat, men tyvärr inte på mineraler och vitaminer.
Och drar jag då ner Grooven till kanske 1 kg, då täcker ju inte ens det "vilobehovet" med vitaminer och mineraler. Eller?
Jag är kass på mineral och vitaminbehovet... :o
 
Sv: Kraftfodergiva och vila.

Tack för det svaret! Vad smidigt, då är det ju enkelt att byta om det behövs.
 
Sv: Kraftfodergiva och vila.

Men du räknar ju presis som med alla andra näringsämnen...Rekomenderad giva ska du inte stirra dig blind på..det utgår ju bara från ett idealhö. Mineraler förövrigt har du ju i ditt grovfoder också.
 
Sv: Kraftfodergiva och vila.

Det var bra att veta! Att man inte behöver "stirra sig blind" på rekommendationerna när det gäller vitamin/mineral menar jag.
 

Liknande trådar

L
Foder & Strö Min 12-åriga tävlingsvalack får ca 2,2 kilo havre och 0,5 kg krafft grund under vintern när han är igång, men nu under vilan måste jag...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: Zolt
·
M
Foder & Strö Hur mycket minskar ni på fodret vid en vila på 2 veckor? Jag hade tänkt att vila min häst i 2 veckor samt ha en nervarvningsvecka...
Svar
7
· Visningar
1 260
Senast: pinky
·
Foder & Strö Min häst ska nu vila i tre veckor, har hovledsinflam. på båda fram och knäled på höger bak. Vetrinären sa att jag skulle minska på maten...
Svar
3
· Visningar
1 000
Senast: neapea
·
N
Foder & Strö Foder till \"avställd\" häst Hej! Jag ska hjälpa till med en rätt besvärlig nsv travare, och jag har funderat lite på foder till den...
Svar
4
· Visningar
1 098
Senast: _Nikita_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp