Kraftfoder?

J

Jennie73

Hej, jag undrar vilket foder ni rekommenderar? Sist jag hade häst (13 år sedan) var det bara havre och hö samt betfor som gällde. Nu ska jag ha en foderhäst har jag tänkt. Men när det gäller foder finns det ju lite att välja på. Så vad rekommenderar ni?, Krafft, Mustang, Hippo eller Salsa? Eller något annat?

MVH Jennie :confused:

Sv: Kraftfoder?

Fråga ägaren vad hästen brukar äta. Om den menyn stämmer med det grovfoder du har så kör på det ett tag och se hur det fungerar.

Havre, hö, betfor och mineraler går ofta utmärkt att ge till hästar nu också. Beror på hästens behov, grovfodrets kvalitet och din plånbok om det finns anledning att fodra med färdigfoder eller inte.

Det går inte att säga att en tillverkare gör bättre foder än en annan, man får utgå efter sin hästs behov och näringsinnehållet i det grovfoder man har för tillfället.

Fast Krafft har nog det mest varierade sortimentet, med både höga och låga värden, medan t.ex. Mustang är ganska "smala" och inte har något foder med mycket protein i.

Jag rekommenderar inget speciellt kraftfoder överhuvudtaget! Vad som behövs till just din häst beror först och främst på vad ditt grovfoder (hö/silage) innehåller, sedan tillkommer sådana faktorer som arbete, ålder på hästen, om den är installad i box på natten eller går på lösdrift osv osv. När alla faktorer är sammanställda får man se hur mycket av den näring hästen behöver som kan täckas med grovfoder och sedan lägga till det/de kraftfoder som behövs. Lätt som en plätt eller hur?
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 330
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama