Kraftfoder

Ankan

Trådstartare
Jag funderar på att börja köpa kraftfoder själv till min hästar (ingår nu i stallhyran) för att kunna anpassa det bättre till mina hästars behov så jag har lite frågor jag hoppas ni har lust att svar på :)

x Vad för kraftfoder får din/dina häst/ar?
x varför har du valt det fodret?
x hur mycket kostar det dig?
x vad för häst/hästar har du och hur arbetar den/dom?

Tack på förhand :bow:

/Ankan
 
Sv: Kraftfoder

Hej!
Jag använder Fibergi bas det tycker jag har funkat allra bäst och jag har provat många olika foder!
:idea:
Jag har valt fodret för att det är ett allsidigt foder som du slipper alla tillskotts foder med. :banana:
Jag har ett avelsto ( Dräktigt) varmblod som dressyr motions tränas ca 5 dagar i veckan. Jag har valt bas för det inte inehåller lika mycket energi och min häst har en tendens att bli het och stressad. :eek:
Men framför allt ser jag till att ha ett bra grov foder som hon har fri tillgång till.
Detta funkar bra så länge du inte har en hög presterande häst då du behöver kraft fodret på ett annat sett.
Det kostar mig ca 160 kr i veckan då får hon ganska mycket foder eftersom hon är dräktig och dressyr tränas. :)
Det är rätt dyrt men å andra sidan slipper jag all tillskott, det är ett perfekt full foder!
Jag vill värkligen rekomendera detta fodret :idea:
Kolla in fibergis hemmsida för att se vilket foder som passar din häst.
MVH Linnea
 
Sv: Kraftfoder

Det går alldeles utmärkt att ge fri tillgång av strå även till högpresterande hästar, jag gör det och har alltid gjort, kommer alltid att göra. Man får helt enkelt se till att skaffa fram ett grovfoder som passar individerna. Mina har fri tillgång på hösilage, trycker i sig runt 10 kg, utöver detta får araben 1,7 kg Krafft Sport och det engelska fullblodet får 4 kg Krafft Sport. Så visst kan man ha fri tillgång även till hästar som tävlar på hög nivå, det är många som har.
 
Sv: Kraftfoder

linnea84@gmail.com skrev:
Kolla in fibergis hemmsida för att se vilket foder som passar din häst.
MVH Linnea

Jag tycker det vikitigaste är att kraftfodret kompletterar GROVFODRET. Att foderstaten i sin helhet passar hästen är en grundförutsättning.

Hade jag fodrat med samma kraftfoder i år som jag gjorde förra året hade det varit snudd på vanskötsel. Min häst hade fallit ur totalt, så stor skillnad har det varit mellan höåren 2003 och 2004.

Idag ger jag (förutom 10 kg hö) lusernpellets, sojamjöl, pyttelite havre, salt och mineraler. Och ett tillskott av Thiamin.
 
Sv: Kraftfoder

Man kan inte jämföra vad andra ger sina hästar.
Du måste ju utgå från DITT grovfoder och DIN hästs förutsättningar.

Men när du har klart för dig vad du behöver tillsätta, efter de kriterierna, så kan du börja jämföra olika fodersorter som har ungefär samma näringsinnehåll.
 
Sv: Kraftfoder

Till nordisen ger jag 9 kg analyserat hö/dag, från två olika sorter, och det är ganska bra värden på bägge.
Utöver det 1 kg halm, 100 g Betfor, 50 g Basic E och 2 dosmått fosforbalans.
Alltså nästan obefintligt med kraftfoder till henne.

Vbl travarvalacken äter samma mängd grovfoder, också bägge sorterna, samt 2 kg Fibergi Bas.

Valde att ge lite Betfor till nordisen, eftersom det är utmärkt att blanda pulvrena i (Basic E och fosforbalans) och hon tycker det är gott.

Fibergi till valacken för att hans ägare tycker det är ett bra foder (vi är fodervärdar till honom). Det passar bra till vårt hö också, så då går det ju utmärkt.
Hästen tycker om det och äter med god aptit.

Betforen kostar nästan ingenting, Fibergin står valackens ägare för.

Nordisen är av brukstyp, sto på 20 år. Hon väger 550 kg, är väldigt lättfödd och går lätt arbete.
Vbl valacken, 19 år. Väger 440 kg, är svårfödd och går även han lätt arbete.
 
Sv: Kraftfoder

pinky skrev:
Man kan inte jämföra vad andra ger sina hästar.
Du måste ju utgå från DITT grovfoder och DIN hästs förutsättningar.

Naturligtsvis :) men även om man utgår ifrån sitt grovfoder och sin häst är ju marknaden på vad som skulle kunna passa enormt och då kan det vara intressant att höra hur andra resonerar :)

/Ankan
 
Sv: Kraftfoder

  • Vad för kraftfoder får din/dina häst/ar? Havre och betfor
  • Varför har du valt det fodret? För att det passar bra ihop med mitt hö & för att höja MJ
  • Hur mycket kostar det dig? 97 kr/månad
  • Vad för häst/hästar har du och hur arbetar den/dom? Sv Hbl, lätt träning
 
Sv: Kraftfoder

Jag har köpt hösilage med höga värden för att komplettera mitt hö. Utöver det ger jag havre (50 kr/mån) och betfor (ca 40 kr/mån). Absolut smidigaste foderstaten nånsin, tack vare det fina lusernhösilaget!
 
Sv: Kraftfoder

Hej!
Jag utryckte mig fel när jag sa att högpresterande hästar inte ska ha fri tillgång på hö.
Jag är främst trav människa och tänkte mer på en trav el galopphäst som är högpresterande.
Det kan bli lite mycket att springa så fort med magen full med hö tar onödigt mycket platts. ;)
MVH Linnea :bump:
 
Sv: Kraftfoder

Hej igen!
Såg att du skrev 10 kg hösilage det är ju inte så mycket om han har fri till gång min lilla travare äter ca 15 kg hösilage i bland mer fast det beror ju förstås på hur blött hösilaget är. :idea:
 
Sv: Kraftfoder

Vet inte om detta svar var riktat till mig, men jag svarar iaf.
10 kg är som du säger inte särskilt mycket, men det är det MINSTA han trycker i sig, vissa dagar (tex blåsigt el kyligt väder) knaprar de nog i sig framåt 15 kg, så det är olika.
Håller med dig om att det kan vara onödigt att springa löp med massa grovfoder i magen, det väger som sagt. Men trots detta låter jag ändå mina äta så mycket grovfoder de kan/vill, detta för att undvika magrelaterade problem som fullblod/travare annars har stora problem med. Mycket beroende på stressiga miljöer, stora givor kraftfoder med mindre kg strå mm.

Jag vill inte att mina ska tendera att utveckla ovanor och ger därför hellre mkt strå och mindre kraft, i den mån det går, fullblodet kräver en hel del för att inte tappa, han växer och tränar, 4 kg tycker jag är mkt, men inte andra tränare, de anser det normalt. Och visst, fullblod kräver stora mänger MJ för att hålla sig i form.
Ett bra grovfoder är guld värt, önskar att jag hade haft lite mer Mj i mitt, men det är riktigt bra ändå så jag ska inte gnälla för mycket, det finns de som har urusla värden och jag lider verkligen med dessa.
 
Sv: Kraftfoder

Hej!
tyverr e kan de flesta tränare inte fodra i ett trav stall jag var i fodrade de ca 4kg hö till sina hästar. :cry:
Då fick det allt i en fodergiva.
De borde någon slags foder kurs!
mvh Linnea :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 922
Senast: MML
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp