kraftfoder under sommaren?

F

favvo_tjejen

brukar ni forsätta med kraftfodret under sommaren?..
 
Den häst jag rider fortsätter jag med kraftfodret- den andra får bara sina mineraler+vitlök eftersom hon bara går i hagen utan att arbeta...
 
Ja fast bara kvällsgivan eftersom dom går på bra bete hela sommaren dygnet runt.
Sedan är det skönt att dom fortfarande har fodret när det är dax att stalla in så man slipper problem vid nyfodring.
 
Nix. Inget kraftfoder under sommaren.

Gräset räcker gott och väl.
 
Absolut inte...kraftfodret är ju i stort sett bara en ersättning till ett taskigt hö...så länge hästarna håller sitt hull under sommaren behövs varken det ena eller det andra...även om dom motioneras...Man ska inte underskatta betet...det är bättre än man tror...
 
Ja, de kommer få lite kraftfoder men inte mycket. Hästarna får idag inte speciellt mycket kraftfoder, den ena får 400 g
havrekross och den andra får 200 g havrekross + 200 g kornkross och betfor. De får typ 1½ l om dagen samt mineraler.


I sommar kommer givan ligga kvar där i kring någonstanns vad beträffar havre, korn och betfor. De får även salt, mineraler och vitlök.

Resterande period (vila) och endast kanske skrittprommenader i olika former (vid sidan, ridning) kommer de antagligen få betfor, kanske en ½ l med mineraler och vitlök.
 
Jag brukar ge lite betfor m vitlök efter ridturerna för att få i honom vitlöken (och som "godis"/belöning)
beror oxå på hur han håller sig i hull osv
förra året räckte inte betet till ordentligt(sista månaden) och då gav jag lucern och havre.
/Arabizar
 
ja, jag har lite dåligt med bete i sommar.. men de kommer att ha tillgång till hö också som läggs ut i hagen så de absolut inte blir utan mat! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 755
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 806
Tjatter Så jag har inte tid att vara här. Tänker ni likadant? Gör ni nått speciellt i sommar
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Smoothi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 747
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp