Kraftfoder till unghästar

Amk

Trådstartare
Mitt hö har en kvot på 5, och enligt beräknig behöver unghästen en kvot på 6.

Men hur mycket kraftfoder ska man trycka i dem egentligen? För mig låter flera kg korn/havre/lusern jättemycket? Med tanke på att hästar ju faktiskt bara äter gräs i det naturliga livet sas... Sen kan man ju inte få i dem hur mycket hö som helst, men som sagt så har jag svårt att se att det skulle vara bra med flera kg...?

Sv: Kraftfoder till unghästar

Om du väljer ett mera koncentrerat kraftfoder med en högre kvot än rena spannmål så behöver du inte ge lika stora mängder för att höja kvoten i totalfoderstaten.

Sv: Kraftfoder till unghästar

Så lite kraftfoder som möjligt till unghästar förstås. Men med en kvot på 5 ska du inte behöva lassa på så värst mycket ifall du gör som pinky säger: köp ett färdigfoder med högre proteinhalt. Krafft Protein innehåller 330 gr SRP/ kg (jämför med havre som ligger på ca 80 gr SRP/kg). Den är min favorit. Då behöver du inte ge så stor mängd kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 835
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025