Kraftfoder till travare!?

HannaAberg

Trådstartare
Nu är det dags att sätta ihop en kraftfoder- stat åt min Nordsvenska taravare som jag köpte i sommar. I sommar har han bara ätit gräs men nu till höst/vinter så klurar jag på att ge honom betfor och grund kraft som tidigare ägare gett hästen men jag vet inga exakta mängder. :confused:
Någon som har några tips? Vore tacksam för hjälp! :)

Sv: Kraftfoder till travare!?

Börja med att göra en analys på ditt grovfoder. Kanske din häst inte ens behöver äta något kraftfoder !? A och O är att hitta så bra grovfoder som möjligt som man sluipper fylla på med kraftfoder. Vill du inte analysera, så ge hästen lusern först och främst.

Det är helt omöjligt att säga vad du bör ge för kraftfoder/om du bör ge kraftfoder, utan att veta värdet på grovfodret.

Beror också på hur mycket hästen arbetar. Hästar som mest används till motionsridning klarar sig i många fall bra på hö med bra värden medan hästar som ligger i hårdträning kan behöva extra förutom höet.

Hästen går i normalt arbete och jag har inte gjort någon slags analys. Hur gör jag det? Höet min häst äter är det som finns på ridskolan..

Jag fick just veta att det kommer nytt, bättre hö till ridskolan nästa vecka. Dem kommer då att skicka en analys så då får jag veta.
Tack för svaren, hörni! :)

Som är inte direkt är helt opartiska, bättre att räkna själv på de foder/fodersorter som finns hos återförsäljare i närheten.

Att fodra efter vad som står på förpackningar är inte optimalt och TS ska ju få en analys.

Tack Lager, ska kolla där :)
Det var texten på förpackningen vi inte riktigt förstod, det stod kg och sen
1-3 /häst/dag. Men jag kan väll inte ge hästen 1-3 kg per dag?! :confused:

Jo, det är vad producenten tycker, då säljer de ju mer foder.

Många hästar klarar sig mycket bra på bara (bra) grovfoder och helt utan kraftfoder. Bättre för hästmagen, kraftfoder är ett nödvändigt ont man måste ta till om grovfodret är för dåligt för att hästen ska klara sig på bara det.

Ja det är ju så sant, att jag inte tänkte på det. ;)

Grejen är ju den att jag kan i princip ingenting om grovfoder, alltså hö. Men nästa vecka kommer det tydligen hösilage packade i höbollar, alltså stora vita. Då ska ridklubben skicka in en analys på det höet så då får jag väll veta vad värdena är.

Jag har haft grovfoder där t ex Krafft på sikt hade gett en häst utan muskler och fett, som såg ut som ett hästskelett (om jag inte valt rätt tillskottsfoder utan tagit Krafft). Andra säsonger har jag haft ett jättebra grovfoder där Krafft hade gett en fet häst (i sämsta fall) eller bara totalt bortkastade pengar för mig (i mindre dåligt fall).

ALLT beror på vad en grovfoderanalys säger. Även om det inte är en exakt vetenskap (det varierar ju t ex i ett parti grovfoder) ger det ändå en fingervisning om vad och hur mycket som behövs kompletteras.

Tack Lager, ska kolla där :)
Det var texten på förpackningen vi inte riktigt förstod, det stod kg och sen
1-3 /häst/dag. Men jag kan väll inte ge hästen 1-3 kg per dag?! :confused:

Dess foderstätt på förpackning är ett base man kan arbete ifrån + -.
Det finna med KRAFFT och dom andra är att dom erbuda personlig foderrådgivning. Deras foderrådgiver har gott foderkurser och är insätt i hästens närings behov och deras egna produkter.
Dom oxå vill gärna har ett grovfoder annalys för att ger bäste råd.

Jag tycka det är valdig bra för hästfolk som kan har det lite svårt med uttfodering och har inte lära sig att "foder med ögen".

Det storsta problem är mening med:
Motion
Lätt
Normal
Hård arbetet????

Det kosta inget att prata med dom ;)

Okej. Jag har mailat till KRAFFT, om jag inte får något svar ska vi ringa istället.
Tack för tipsen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 693
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar