Kraftfoder till sommaren?

Gabriol

Trådstartare
Har börjat fundera på vad min arabpojke ska få på sommaren.
Hur räknar man ut en välbalanserad foderstat när hästen bara äter gräs + kraftfoder?

Gabriol (arabvalack, maxad d, ngt svårt att hålla hullet) kommer gå på ett stort naturbete där det inte är så kraftigt gräs, och eftersom jag kommer rida hela sommaren behöver han nog något kraftfoder.

Jag funderade på krafft groov, eller nya krafft groov, vad tror ni om det? Behöver man ge mineraltillskott också om man ger groov?

/ Zofia.
 
Sv: Kraftfoder till sommaren?

Krafft är ett helfoder och om du väljer det behöver du inte ge extra mineraler. Om ni har magert bete skulle jag nog däremot stödfodra med grovfoder också, eftersom han är svår att hålla i hull, menar jag.
Hästen ökar inte i hull bara för att han får kraftfoder om han ändå får för magert stråfoder...

Själv har jag alltid ridit min arab på somrarna och jag fodrar som vanligt med kraftfoder, vitaminer och mineraler (salt finns i hagen). Enda skillnaden är att han betar istället för att få ensilage, men då har vi kraftigt bete. Dessutom ger jag honom lite betfor + linfrö i början av betet, för att hålla igång mage och tarm.

//C
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kraftfoder till sommaren?

På sommaren fodrar man oftast med ögat, ser på hullet och allmänkondisen.
Vi har naturbete, nordisen blir mullig på bara det medan vbl travaren får 0,5-1 kg kraftfoder i princip hela sommaren annars faller han ur direkt.
Väldigt individuellt alltså.
Jag brukar vara försiktig med att ge för mycket av socker- och stärkelsefoder när gräset växer som värst, eftersom gräset redan innehåller mycket socker (oroar mig för fångkänningar eller andra mag-tarm störningar).
Ger inte heller allt för mycket av proteinrika foder då eftersom färskt gräs på ett normalt bete innehåller massor redan och täcker mer än väl behovet.
(Jag är lite av en hypokondriker vad gäller hästarna :D )

Det där med mineraltillskott verkar vara mera av en smaksak än ska/inte ska.
Jag ger alltid lite mineraltillskott hela sommaren till mina gamlingar för selenets skull och för att lite mera säkra intaget av Ca,P och Mg, men vet även många som inte ger något och deras hästar mår super ändå.
Skulle inte tro att du behöver ge kraftfoder OCH mineraltillskott, utan det räcker med det som kraftfodret ger.
Gräs innehåller ju faktiskt också mineraler.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 068
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 456
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 519
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp