Kraftfoder till skadad unghäst

F

Fridis83

Min tvåårs märr skall "vila" i ca 4 veckor eftersom hon är skadad. Hon behövde inte stå på box sa veterinären, en sjukhage är ok men hon får inte springa runt och anstränga benet... Just nu får hon ca 1,5 kg krafft groov varje dag till 10 kg hö, denna giva kommer jag omöjligt kunna fortsätta med då hon helst ska vara så stilla som möjligt. Vilket krafftfoder kan man använda om man vill skjuta i dom protein men undvika att de blir för pigga av så mycket kraftfoder?

Sv: Kraftfoder till skadad unghäst

Jag tycker man ska satsa att ge så mycket hö som möjligt..ang vilket kraftfoder överlämnar jag åt någon annan mer kunnig :)

jag tycker inte du ska minska på krafftfodret. En två åring jobbas ju inte i den bemärkelsen i alla fall.
När mina hästar har stått konvalescent så har jag bytt från krafft sport till krafft groov men gett samma mängd i alla fall o på vissa hästar till o med ökat krafftfodergivan nåt kilo. Det är ju så att en häst som får lite för mycket protein blir slöare än en med för lite. Så minskar du krafften så kan du i stället få en piggare häst....
Vad är det för skada?

En häst som står som skadad och inte rör sig..ska inte ha nåt annat än grovfoder! Därför de oftast kassa ben på unghästar för att folk ger dom för mkt krafftfoder! Min travhäst får hälften så mycket & hon är pigg & fin för de, hon får däremot massa grovfoder istället & hon är musklad & finare än någonsin! Som sagt GROVFODER är de ända de behöver! Kolla att de är vitaminrikt bara så!

Mania87 skrev:
En häst som står som skadad och inte rör sig..ska inte ha nåt annat än grovfoder! Därför de oftast kassa ben på unghästar för att folk ger dom för mkt krafftfoder! Min travhäst får hälften så mycket & hon är pigg & fin för de, hon får däremot massa grovfoder istället & hon är musklad & finare än någonsin! Som sagt GROVFODER är de ända de behöver! Kolla att de är vitaminrikt bara så!

Hur ger kraftfoder kasssa ben?
Att enbart ge grovfoder till en konvalecent funkar ju bra om man har en bra kvot på grovfodret, och om grovfodret uppfyller hästens behov.
Men om grovfodret innehåller väldigt lite protein behöver man komplettera med kraftfoder/lusern oavsett konvalecent eller ej!

Jag brukar inte miska alls, eller ytterst lite på min hästs foder när hon är konvalecent eftersom hon har en viss förmåga att falla ur när hon är dålig.

men om du har analys på höt och om det räcker behöver hon ju inget kraftfoder.. annars finns ju kra**t rehab.

Krafft Rehab... låter bekant! Har läst tidigare i detta forum om ett kraftfoder som kan ges till unghästar som står på box, det kanske var det, minns inte riktigt... Min lilla tjej har en spricka på griffelbenet och får absolut inte anstränga benet, så jag vill gärna att hon håller sig så lugn som möjligt! Tror du att Krafft Rehab vore en bra ide' då?

varför inte extra lucern för att få upp proteinhalten. :banana: vill du sedan ge något extra så kan jag rekommendera betfor i lagoma mängder och naturligtvis väl uppblött!!! ;)
lucernen kan med fördel blandas i betforsörjan för att undvika att pelletsen fastnar i halsen.

läs på deras hemsida :D PM'ar den. Det är ju ett konvalescentfoder, och annars kan man ju ringa och fråga... med det borde fungera bra..

Kraftfoder behövs definitivt inte till en tvååring som står i box/sjukhage hela dygnet!
Prova att ge lucern (hack eller pellets) om du vill att hästen ska ha mer protein.
Och ge några morötter när de andra får sitt kraftfoder, så behöver hästen inte bli besviken över att den inte får något.

Immer

Antiqua skrev:
Hur ger kraftfoder kasssa ben?

Man bör alltid beakta risken för fång.
Själv skulle jag aldrig ge vanlig kraftfoderranson till en häst som inte får röra sig som den är van att göra.

Immer

Just nu får min lilla tjej ca 12-13 kg hö och 1/2 kg krafft groov per dag. Kan undra om det räcker för att hon ska få i sig tillräckligt med protein...? Har dessvärre oanalyserat hö i år (ngt jag ångrar) så det är ju svårt att veta! Men hur mycket lucern skulle man kunna slänga på henne då tror du?

Hej om hästen åt krafft idag så ge krafft rehab istället, lite dyrare men minskar ju risken för kolik, jag gav även uppblöt betfor morgon o kväll för att hålla igång magen(den är ju lite laxerande) enligt rekommendationer från kliniken samt mkt grovfoder.
mvh o lycka till

hej.

min egna uppfödnign har varit dömd till strikt boxvila i upp till sex veckor ett par gånger (operationer).

Jag har alltid fått beröm av veterinärerna för att jag lyckats hålla hullet påhonom, och någon vilde har han aldrig blivit.
Hur gjorde jag?

i mitt fall var obegränsat med analyserat, näringsriktigt hösilage svaret. för att hålla magen igång när de står måste de jobba med den, tuggandet gör dem också upptagna med annat än fuffens. så ajg lassade på hösilage och halm för tuggterapi, gav vetekli på morgonen också.

i mitt fall funkade detta.

när han stod på störmsholm fick han rehab, men vi valde att köra på grovfoderlinjen istället. rehab är säkert utmärktmen samråd med veterinär vetja om du är osäker efter alla råd du nu fått.

lycka till och hoppas att damen/herrn håller sig i skinnet!

kär in en analys i efterhand...har du hö är det väl bara att gå upp på skullen och ta ltie här coh var... värre med silage... många hål att tejpa igen = riskabelt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 699
Senast: Dornes
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·
G
Foder & Strö Jag ska hämta min nya unghäst idag, en ettårig hingst (halvblod). Där jag ska ha honom, på en liten lösdrift, finns ingen analys på...
Svar
4
· Visningar
843
Senast: Gronda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama