Kraftfoder till promenadhäst

T

Tosa

Min häst har fått en senskada som jag nyss fått reda på att den troligtvis inte kommer att läka pga hennes ålder (19 år). Hon är en pigg och glad kallblodstravare som nu måste bli promenadhäst. Hon får endast skrittas och travas lite lugnt, men hon har mycket energi och vill gärna dra iväg. Hon har endast fått 6 dl havre/dag under en längre tid, men är fortfarande lika pigg. Jag funderar nu på att byta ut havren mot fibergi låg, för att få ner energin. Någon som har något annat tips på foder med låg energimängd? Något foder för konvalecenter kanske? Bara det inte kostar alltför mycket.

Sv: Kraftfoder till promenadhäst

Har du ett bra hö/hösilage så räcker oftast det, då gärna i större mängder- vilket ju är bra till en häst som kanske står mera än förut.

Min Nordsvensk ( bruks) får just nu när hon är skadad ( senan där med) 20 kg hösilage med 60-70 i ts, 0,5 kg Kra**t Plussgrön och 1 hg foderjäst. Sen får hon lite tillskott.

Men titta på din grovfoder analys om du har en sån- och räkna på det. Förhoppningsvis så räcker det med bara stråfoder och mineraler- billigare än så kan det ju inte bli!

Min lättfödda nordsvensk bruks som rids i skogen 4 dagar i veckan (skritt, trav, lite galopp) cirka 1-2 timmar per gång.
Hon får 8 kg av ett hö med värdena 8,3 MJ och 75 g Smrp, sedan får hon halm till det.
Som kraftfoder får hon bara 2 dl betfor och morötter, samt mineraler och vitamintillskott.
Hon är alldeles lagom pigg och glad på det :)

Jag har också märkt att ger jag henne över 63 MJ i kraftfoder får hon typ nippran och blir jättepigg (för pigg), men nu när hon ligger på 66,5 MJ från höet är det inga problem.

Ja, det skulle ju bli billigt och bra att bara ge henne hö, men jag vill gärna ge henne lite kraftfoder, så hon inte river boxen när de andra hästarna får sitt.
Jag är också lite orolig att hon inte får i sig tillräckligt med proteiner om jag bara ger henne hö. Proteiner behövs ju när dom börjar bli till åren. Hon har börjat bli insjunken vid virvlarna. Har hört att det har med proteinbrist att göra. Stämmer det?

Jag kanske ska tillägga att hon för övrigt är i bra hull. Hon är ganska så lättfödd :smirk:

Det bästa är att ge LUSERN i ditt fall. Säkrar proteinintaget och inga risker med proteinöverskott eftersom det komemr från grovfoder. (lusern räknas som grovfoder)

Så hö + 1-2kg lusern :idea: .

Är det inte risk att hon blir tjock av lusern? Har hört att man ska ge det till hästar som har svårt att gå upp i vikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: fjordtokan
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå. Hon har fått...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: TessieW
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama