Kraftfoder till föl.

R

Rubensmatte

Hej!

Ni som har föl som är födda i år. Vad ger ni dem att äta?

Jag har Hippo foder till alla mina hästar och på deras hemsida läser jag att föl skall äta mella 1-3 kg Breed /dag. Tycker att detta låter mkt för ett föl som diar.
Har jag fel?

Svara mig gärna ni som vet, jag är lite osäker på vad jag skall ge lilla gumman som är 4mån.

Tack!
 
Sv: Kraftfoder till föl.

Rubensmatte skrev:
Hej! Ni som har föl som är födda i år. Vad ger ni dem att äta?
Absolut ingenting! Innan de är åringar from första januari diar mina föl samt provsmakar sina mammors havre. De får inte få för mycket energi, växa för fort så att senor och ligament inte hinner med i utvecklingen. Flocken har höst och vinter fri tillgång på analyserat hö med bra värden. /Inelin
 
Sv: Kraftfoder till föl.

Du får utgå efter vad ditt hö innehåller! Det är SVÅRT att få i föl så stora mängder kraftfoder, så man måste ta ett "koncentrerat" foder om man inte har tillräckligt högt proteinvärde i sitt hö. Hippo Breed har tyvärr alldeles för lite protein för att det ska räcka till ett föl om man har ett normalt ridhästhö.

Jag gav soja och Krafft Breed utöver lite havre, betfor och lusernhack. Han åt så mycket kraftfoder han fick i sig utöver fri tillgång på hö, det blev kanske totalt 1,5-2 kg (inkl lusernet).
 
Sv: Kraftfoder till föl.

Ingen som fodrat föl med Hippo Alfa istället? Det borde väl få upp proteinet tillräckligt!?

Jag har också Hippo till mina andra hästar och tänkte att Alfa kanske kunde vara ett alternativ till fölet. Det blir lite annorlunda med mitt föl, för han har ingen mamma. Är två månader nu, äter mjölkersättning, lite gräs/hö och har börjat lite med pellets. När jag tar bort mjölkersättningen (som är ruggigt dyr) så har han ju ingen mamma att gå och smådia på, utan han är ju beroende av ett bra kraftfoder för att inte komma efter i utvecklingen...jobbigt...
 
Sv: Kraftfoder till föl.

Förutom hö, så gav jag Fibergi ponny och lusern.
 
Sv: Kraftfoder till föl.

Än så länge får de bara bete och hö men senare kommer de att få korn betfor och mineraler alt krafft Groov beroende på värdena på mitt ensilage. Redan nu så äter de ur mammornas krubbor och får då Krafft Groov.
 
Sv: Kraftfoder till föl.

Varför fibergi PONNY till ett föl??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 296
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 422
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp