Kraftfoder till alla?

Silver Girl

Trådstartare
Har nyligen köpt häst och funderar lite över foderstaten till hösten Inte aktuellt än, men analysen på hösilaget ska komma närmaste veckan.
Det jag funderar på är detta: Om det visar sig att värdena är sådana att min häst klarar sig utan kraftfoder, eller med mycket lite sådant så vill jag helst hålla mig till hösilaget. Dock ingår fodring av kraftfoder 3ggr/dag (man fodrar förstås även grovfoder). Om alla andra hästar får kraftfoder, så bör jag väl ge även min något vid dessa fodringar. Vad är i så fall bäst? Liten mängd kraftfoder (havre), morötter, lite betfor?

Än så länge är ju frågan bara teoretisk, men vill gärna tänka lite i förväg...

Sv: Kraftfoder till alla?

Har nyligen köpt häst och funderar lite över foderstaten till hösten Inte aktuellt än, men analysen på hösilaget ska komma närmaste veckan.
Det jag funderar på är detta: Om det visar sig att värdena är sådana att min häst klarar sig utan kraftfoder, eller med mycket lite sådant så vill jag helst hålla mig till hösilaget. Dock ingår fodring av kraftfoder 3ggr/dag (man fodrar förstås även grovfoder). Om alla andra hästar får kraftfoder, så bör jag väl ge även min något vid dessa fodringar. Vad är i så fall bäst? Liten mängd kraftfoder (havre), morötter, lite betfor?

Än så länge är ju frågan bara teoretisk, men vill gärna tänka lite i förväg...
Det spelar ingen roll anser jag. Ett par nävar kraftfoder per dag gör inte någon som helst skillnad. Betfor är bra om man vill att hästen ska få i sig mineralerna, så lite betfor en gång om dagen, och sedan någon näve havre eller så de andra.

Sv: Kraftfoder till alla?

Ibland har jag det problemet själv, och då brukar jag ge mineralfodret ensamt i ett mål, och så bara slänga i en näve havre (ingår i stallhyran...), en morot eller likande i de andra hinkarna.

För hästens del spelar det inte så stor roll, huvudsaken är att det skramlar till i krubban när de andra får.

"It's not the having, it's the getting", som det brukar heta. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 674
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 490
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka