Kraftfoder som inte stimulerar mjölkproduktionen?

K

Klintan

Jag vet inte om denna tråd ska vara under avel eller foder... Prövar här.

Som jag nämnt tidigare har jag ett nordsvenskt sto (fodervärd), som blev separerat från sitt föl för drygt två veckor sedan. Tidigare har hon gått på hö, havre och betfor, och ägaren säger att hon är mycket lättfödd.

Första veckorna fick jag dock instruktioner om att endast ha henne på hö, för att minimera risken för ljuverinflammation. Absolut ingen havre. Hon går ute hela dagarna och betar av det lilla gräs som finns, men jag vet inte egentligen hur mycket näring det ger.

Jag har så smått börjat rida igång henne denna veckan (skrittpass på 20-45 min, börjat lägga in trav lite här och där, och en galoppsnutt i helgen).

Magen går ihop jättefint (var jättestor "precis-fått-föl-mage" när jag såg henne för första gången för snart två månader sedan) och ljuvret blir mjukare och mindre för varje dag som går även om det går långsamt. Finns fortfarande mjölk i ljuvret.

Men idag när jag var nere på stallet så tycker jag hon ändrat sig i kroppen. Eller så är det inbillning. Det är inte så man ser revbenen, lägger man handen mot och "cirklar" så känner man dem. Däremot börjar det bli som en grop där revbenen slutar, framför bakbenen, och där känner man liksom kanten på revbenen. Halsen känns smalare (inbillning?) och ryggen är en enda stor manke och ryggrad.
Antingen är jag bara fånig eller också börjar hon bli mager... :confused: .

Men jag är fundersam över vad jag kan ge henne mer. Kan jag öka på högivan utan att riskera mer bukighet? Nu ger jag henne cirka 5 kg, kan jag ge henne mer? Eller hur räknar man med betet hela dagarna, även om det inte är meterhögt frodigt gräs så går hon ju och tuggar hela dagarna i hagen.
Och för att bygga lite muskler nu när jag börjar rida igång henne - finns det något kraftfoder jag kan ge henne som INTE stimulerar mjölkproduktionen? Annars är hon förvånansvärt pigg att rida, med tanke på att hon inte får kraftfoder.

Eller åxå är jag bara fånig och hönsmammig (första egna hästen på tio år...). Jag ska kolla en sväng till med en av stall-grannarna som haft sto och föl tidigare, men annars är det bara "såna som jag" på stallet, som inte har en aning om uppfödning.

Tacksam för hjälp från erfarna bukefalister :bow: . *ber om ursäkt att inlägget blev lite långt*
 
Sv: Kraftfoder som inte stimulerar mjölkproduktionen?

Jag skulle börja ge havre igen. När mitt sto förlorade sitt föl i somras så fick hon gå på smalbete i 1vecka, sedan fodrade jag som normalt igen. Mjölk kvar i juvret kan det vara ett bra tag efteråt men så länge du inte är där och mjölkar henne så försvinner det av sig själv. Se bara till att juvret inte blir hårt och varmt igen.
 
Sv: Kraftfoder som inte stimulerar mjölkproduktionen?

Tack för svaret! Skulle vara skönt att kunna göra det! Om jag testar med någon näve krosshavre morgon och kväll några dagar, kan det vara en bra början? För jag gissar att om det inte fungerar så visar det sig redan till dagen efter, att juvret blir hårt och varmt igen?
 
Sv: Kraftfoder som inte stimulerar mjölkproduktionen?

Det är inte fodret som stimulerar mjölkproduktion, det är fölets diande.
Och när inget föl diar henne och hon gått på mindre mat en period så ÄR det bara att fodra på... Det kommer sannolikt inte påverka juvret alls att du ökar fodermängden. Låt, som sagt, bara bli att mjölka ur henne så sinar hon helt på ganska kort tid.
 
Sv: Kraftfoder som inte stimulerar mjölkproduktionen?

Jag känner mig som en liten hönsmamma med detta juver :o så jag var nere på stallet igen och pratade med "boxgrannen" som också rekommenderade att börja med havre lite försiktigt. Så en näve till frukost och en näve till kvällsmat blir det några dagar, och är allt ok så ökar jag på ytterligare.

Jag lade även in två kilo extra hö, som hon får mumsa på inatt.

Sen ska jag lusläsa Planck-boken ikväll igen, så jag får ihop en vettig foderstat. Känns skönt att allt snart är "normalt" igen så jag slipper känna mig så otroligt okunnig...
Tackar och bugar för era råd och tips :bow: .
 
Sv: Kraftfoder som inte stimulerar mjölkproduktionen?

Du kan massera juvret med kamfersalva så sinar det fortare.
 
Sv: Kraftfoder som inte stimulerar mjölkproduktionen?

....tror jag inte... ;)
både kamfer och massage har motsatt effekt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur vet man när det är dags att säga farväl till sin bästa kompis, hästen? Jag har ett ponnysto på 27 år som jag ägt hela hennes liv...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: Anhörig
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 535
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Sel
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 607
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp