Kraftfoder på bete?q

Trasdockan

Trådstartare
Jag har en normalfödd, ung D-ponny. Han ska gå på bete dygnet runt i sommar, ska jag ge honom något kraftfoder?

Sv: Kraftfoder på bete?q

Har du bra bete så behövs ju inget annat. Håll koll bara hur hästen ser ut i hullet.

Om han håller sig i fint hull och du känner att han orkar med det arbete som han skall göra, så behövs inget kraftfoder.

Därimot så innehåller våra svenska marker ofta för liten dos av selen, så ett selentillskott (tex tokosel som finns att köpa på apoteket, och skall ges 1 gång i veckan) kan vara bra.

Nej, oftast behövs inget selen på bete eftersom bete är mycket e.vitaminrikt. Selen och E-. vitamin arbetar synergistiskt, villket betyder att dom kan till viss det ersätta varandra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka