Kraftfoder nu t sommaren!

V

vide

HEj skulle vilja be om tips å råd nu när jag ska köpa min pärla.

har alltså en 5 årig varmblodstravare som körs1-2 ggr i veckan å rids 1-3 ggr i veckan..

i sommar ska vi ha honom i stugan å går då ute ca 16 timmar om dagen, bara inne om natten. å får då i sig rätt bra me gräs som det finns mkt mineraler i osv. pigg å allert är han även om han inte får havre.
just nu har han 2hg korn 8hg havre 2 hg betfor å detta både morgon å kväll.

hur tycker ni att jag ska göra i sommar?
ta bort allt eller minska det eller vad?
 
Du ser ju om han börjar gå ner i vikt, och då måste han få extra mat. Ska han stå inne på nätterna så äter han ju hö också. Normalt sett klarar sig de flesta hästar i lätt arbete utan kraftfoder om de har bra bete, men det varierar ju från individ till individ.

Jag skulle nog ge en näve kraftfoder med mineraler i och sedan hålla koll på hästens hull och anpassa foderstaten efter det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 981
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 585
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 139
Senast: Kicki081
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 899
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp