Kraftfoder med lågt proteinvärde

P

Pälskling

Vårt hösilage har högt proteinvärde och lågt energiinnehåll, c a 70 smrp och 5,5 MJ per kg foder.

Tidigare har hästen fått hösilage, müsli, betfor och linfröpellets. Vad kan jag ge honom nu som har högt energivärde och helst inget protein alls? Jag valde müsli tidigare då det är ganska dammfritt och hästen har känsliga luftvägar.

Förslag mottages tacksamt.

Sv: Kraftfoder med lågt proteinvärde

Satt i den sitsen förra året och hoppas på att årets skörd är lika bra :) Mina pållar fick bara betfor och olja förra året som tillskott till ensilaget. :banana:

Han äter inte så mycker hösilage som han bör för att få sig det han behöver. En STOR häst på c a 700 kg, äter just nu 9 kg fördelat på 3 givor och går dessutom ute och mumsar i hagen.

Dessutom är han galet förälskad i sina kraftfoderspänner, han drar bara runt hösilaget i bädden innan han får kraftfodret. Och ovanpå det verkar han inte må bra av det kraftiga hösilaget, jag tycker inte det är bra alls!

Krafft Ponny?
det har inte jättehögt energivärde, 9,5, men proteinet ligger bara på 50 g.

Betfor? Olja?

Betfor och olja har jag redan funderat på, men han "måste" också ha något som skramlar i hinkarna.

Jag antar att Krafft Ponny är pelleterat foder, jag skulle helst vilja slippa det.

Ja, KP är pellets...

Ge morötter eller något sådant då, det skramlar ju lite.
Jag tror nog även att många hästar till sist lär sig att det är mat de får fast det inte skramlar.

Min häst brukar normalt sett bara fodras med betfor eller lucernhack, och det skramlar absolut inte, men hon är så nöjd ändå. :D

Jag har funderat på Fibergi eller något av Spillers olika tävlingsfoder, just för att få energi och mineraler/vitaminer. Fibergi gick helt bort, men Spillers ska jag kontakta och se om de kan ha något som passar.

Hästen behöver mycket energi då han går ganska så hårt, det räcker tyvärr inte med betfor och olja då han inte kan äta de mängder som krävs.

Jag har funderat på morotsflingor och majsflingor för att dryga ut krafftfodergivan och få en nöjd och glad pålle.

Om du inte hittar en lösning så tycker jag att du ska ringa eller maila till t.ex. Krafft. Dom hjälpte mig med den perfekta foderstaten till min häst. Det var också gratis. Ha en höanalys redo bara.

MVH Ullis :banana:

Jag tycker inte om Kraffts pelleterade foder.

Jag har någorlunda hum om hur man räknar ut en foderstat, så det känns bäst att göra själv - kanske med lite hjälp av duktiga bukefalister. Men tack för tipset.

Försök att byta till ett annat hö/ Hösilage, eller blanda med fin havrehalm. :smirk:

Jag har funderat på det också, men hösilaget är redan inköpt och planerat för (stallet köper kollektivt) och det är platsbrist så jag vet inte hur det ska gå.

Hästen äter inte halm, det är tillräckligt svårt att få i honom den mängd hö/hösilage han behöver...

Hur lågt är lågt då i protein enligt dig ? Själv anser jag Fibergi ligga lågt i protein men högt i energi...samma med Krafft Ponny och Turbo. Ska det vara ännu lägre resp högre ?

Jag tittade på Fibergi Elit, det låg på 12,5 MJ och 80 smrp. Jag skulle vilja hitta ett kraftfoder med ännu lägre proteininnehåll och helst högre energiinnehåll. Jag vet inte om det är möjligt?

Kraffts produkter tycker jag inte om pga pelleteringen, som dammar en del.

Du kan ju alltid blöta pelletsen, då dammar det garanterat inte.

Betfor kan du ge ganska mycket av i torrmängd, men det är klart att eftersom det sväller så får man inte i hästen hur mycket som helst. Olja är ju ganska så koncentrerat så du behöver inte ge någon jättemängd för att få i hästen mycket energi.

Bra havre innehåller ganska mycket energi. Annars har flera fodertillverkare kommit med nya foder med högre energiinnehåll, bara att leta på internet.

Morotsflingor blir ruskigt dyrt om du ska ge det som foder, majsflingor innehåller en hel del protein.

Betfor och olja kan jag ge en gång om dagen, därför är det precis som du säger inte lätt att få i honom hur mycket som helst.

Jag har funderat på havre, kanske Matilda- eller svarthavre. Jag vet inte om dessa är bättre än grannbondens sort? Enligt uppgift tål hästen inte havre, men jag är inte så säker på om det är havren som är boven i dramat...

Vilka fodertillverkare syftar du på? Jag har sökt på nätet och hittar ingen som har det jag söker.

Morotsflingor kan jag komma över ganska billigt, nu talar jag inte om några jättemängder, utan som utfyllnad i hans hinkar.

Enligt uppgift från Svenska Foders hemsida innehåller majs väldigt lite protein, återigen som utfyllnad.

Citat från hemsidan:
"Proteinvärdet i majs är mycket lågt, eftersom det till stor del innehåller proteiner som hästar inte kan tillgodogöra sig. Majs är däremot mycket energirik, men samtidigt fattig på fett och fibrer. Majs innehåller rikligt med lättsmält stärkelse, vilket under mjölksyrabildande bakterier kan ge upphov till försurning av grovtarmsinnehållet, det kan påverka upptagningen av viktiga mineraler samt andra näringsämnen. I samband med utfodring av majs bör foderstaten alltid kompletteras med fiberrika foder och riklig grovfodergiva."

Att proteinvärdet är lågt innebär inte att proteininnehållet behöver vara lågt. Proteinvärde är ett mått på hur väl aminosyrasammansättningen (proteinets byggstenar) i fodret stämmer överens med djurets behov. Ett lågt proteinvärde innebär visserligen att hästen inte kan tillgodogöra sig proteinet lika bra, men det måste ändå processas och skickas ut från kroppen.

Matildahavren har ett högre fettinnehåll vilket anses som skonsammare energi för hästen. Svarthavrens sammansättning skiljer sig inte från vanlig havre.

Har inte t ex Eggersmann några energifoder? Hade för mig det. Jag kan kolla lite så återkommer jag.

Om du kan komma över morotsflingor billigt är ju det bra, men de ska ju helst också blötas i större mängd.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 703
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama