Kraftfoder med låg kvot

svea

Trådstartare
O, kloka samling fodernördar, jag åkallar eder! Tipsa mig om kraftfoder med hög energihalt och låg proteinhalt. Jag behöver något tills jag fått tag på ett lämpligt stråfoder att blanda in i vårt proteinstinna hösilage. Jag kan inte komma på något annat än olja.
 
hur lågt ligger grovfodret i energi? Proteinöverskott från grovfoder är ju ofarligt så har du ett tillräckligt stort parti kan du ju öka på givan tills energibehovet är uppfyllt.

Nej, det går inte. Hästen är proteinkänslig och blir jättedålig i magen om man går över rekommenderad giva det minsta.
 
Betfor och olja, kanske havre? Har ju inte extremlåg kvot dock!

Betfor använder jag nu, men det innehåller ändå 57 g SRP/kg. På plussidan ger det fibrer. Undrar om det finns något betfiberfoder med ännu mindre protein men lika mycket energi, tips emottages tacksamt!

Det är svårt att ge olja utan att blanda med något, och jag skulle behöva ge mycket. Med de mängderna skulle vi nog ha samma problem som med proteinöverskottet, det vill säga sprutlackering av boxen och daglig svanstvätt.
 
Halm? Innehåller inget protein och ca 5 Mj per kg foder.

Reagerar hästen på proteinöverskott på ett sådant sätt hade iallafall inte jag velat ge något kraftfoder som ytterligare späder på proteinet.
 
Halm? Innehåller inget protein och ca 5 Mj per kg foder.

Reagerar hästen på proteinöverskott på ett sådant sätt hade iallafall inte jag velat ge något kraftfoder som ytterligare späder på proteinet.

Läste du originalinlägget? Jag jobbar på att skaffa stråfoder.
 
Läste du originalinlägget? Jag jobbar på att skaffa stråfoder.
Aha, jag tänkte att du menade stråfoder som ett annat hö/ensilage med lägre proteininnehåll. Ber om ursäkt!

Olja tvistar de lärde fortfarande om ifall hästar kan ta upp eller inte. I ditt fall hade jag provat att mycket försiktigt höja betforn och då eventuellt blanda i olja först när du har kommit upp i lämplig dos eller den nivå betfiber hästen tolererar (så att du vet vad hästen reagerar på om hen reagerar).
Hur många Mj är det du behöver få upp med? Jag tänker hellre betfiber som räknas som grovfoder än något kraftfoder om hästen har såpass känslig mage att hen reagerar på hög proteinhalt.
 
Sisådär 20 MJ. 5,5 kg hösilage och fyra kilo halm hade varit perfekt att kunna ge. Nu äter han två kilo halm. Nåväl, vi får halmleverans i morgon som tur är, får hoppas att den är mumsig.
 
Aha, jag tänkte att du menade stråfoder som ett annat hö/ensilage med lägre proteininnehåll. Ber om ursäkt!

Olja tvistar de lärde fortfarande om ifall hästar kan ta upp eller inte. I ditt fall hade jag provat att mycket försiktigt höja betforn och då eventuellt blanda i olja först när du har kommit upp i lämplig dos eller den nivå betfiber hästen tolererar (så att du vet vad hästen reagerar på om hen reagerar).
Hur många Mj är det du behöver få upp med? Jag tänker hellre betfiber som räknas som grovfoder än något kraftfoder om hästen har såpass känslig mage att hen reagerar på hög proteinhalt.

Vilka säger att hästar inte kan ta upp olja? De flesta har väl koll på att man inte kan ge för mycket olja åt gången, men att hästen inte skulle kunna ta upp olja alls? Vill gärna ha någon källa på det..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 067
Senast: super
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp