Kraftfoder Grov

asaria

Trådstartare
Det är alltid en disskution på vårat stall om hur man ska göra med kraft grov.
Vad tycker ni, behövs det blötlägggas?

Jag blötlägger det jämt, men min häst äter ofta lite för fort och då blir det foderförstoppning :(

Sv: Kraftfoder Grov

jag tycker att allt pelleterat foder ska blötläggas då det sväller så pass mycket. Jag brukar blöta havre och såndat också (ngt mindre dock) då allt foder sväller

Angående ofta foderstrupsförstoppning hade jag bytt till ett mer lättuggat foder samt kollat upp tänderna.

Men hon kan inte äta havre och knappt inte äta korn/havre kross.
Det stiger henne lite för mycket i huvudet, hon blir jätte pigg :D
Med grov får hon ju även i sig mycket viktigt (fast det kan man ju köpa extra)
Men vilket foder rekomenderar du då?

foderförstoppning är för att hon hetsäter och så har hon haft mycket problem med magen pga olika anledningar

Min ena häst hade mycket foderstrupsförstoppningar pga tänderna iaf..
Jag ger min häst Fibergi, han verkar ha lättare för det, tydligen ska Dodson & Horrells Sixteen Plus (riktat mot äldre hästar då det ska vara lättuggat) det är ett müsli foder, har ej testat det själv dock. Annars ska väl havrekross vara lättast.
Jag uppfattar i vilket fall som inte att hästarna blir heta av fibergin trots havre innehållet

asaria skrev:

foderförstoppning är för att hon hetsäter och så har hon haft mycket problem med magen pga olika anledningar

1. Tillsätt lucern i maten, så kan hon inte hets äta.
2. Det finns musli utan havre inslag, så du kommer ifrån kraften.
3. Mat skall man alltid fukta.

Lotta

Vi har också en häst som äter för fort men om du lägger i 3-4 stenar i kruban så måste de äta "runt" stenarna och lugnar sig lite! :idea:

grovpelletsen i sig behöver man inte svälla, men det är ju alltid trevligt att servera det med betfor som är blött.
stenarna är ett bra tips.

Jo, det där med stenar är smart faktiskt.. Då får det nått att göra :)

Hade en unghäst som faktiskt dog pga att det peletterade fodret hade svält i magen...det hade lagt sej i tarmfickorna,som cement ungefär..(visade det sej i obduktionen)Hitta honom på morgonen med en enormt uppsvälld mage,kan tillägga att han självdog,måste ha varit fruktansvärt för honom.Jag är inte rädd för att fortsätta med pellets men jag blötlägger det ordentligt nu för tiden...

mvh/miloo2

du kan också pröva att lägga i en halv saltsten :P brukar fungera.. hackad halm? det kanske blir lite mer tuggmotstånd om man blandar det med maten...?

prova o blötlägg det o se hur mycket det sväller, när jag såg det började jag att alltid blötlägga min krafft.

Blötlägger aldrig men fodrar det alltid tillsammans med betfor och hackad lusern. Har aldrig sett en häst få foderstrupsförstoppning av Pellets, däremot av vanlig havre ett antal gånger...

Fiorano skrev:
Blötlägger aldrig men fodrar det alltid tillsammans med betfor och hackad lusern. Har aldrig sett en häst få foderstrupsförstoppning av Pellets, däremot av vanlig havre ett antal gånger...

Hade en arabhingst för några år sedan,han fick ofta foderstrupsförstppning ,men av hö...han åt så fort o drack lite,litevatten...
Vi började att vattna hans hö o efter det så blev det bra...Nuvarande ägare gör likadant!!

lånar sista knappen

Jag har inte blötlagt kraften hittills, men efter att ha läst den här tråden så tänker jag att jag kanske borde börja. Däremot så fodrar jag alltid tillsammans med väl uppblött betfor. Hur länge blötlägger ni kraften? Kan det ligga över natten? Kan man blötlägga ihop det med betforen? Många frågor blev det... Tacksam för hjälp/Josefin

Jag blötlägger aldrig kraften, men jag ger den i princip alltid med blötlagd betfor. Har aldrig haft problem med foderstrupsförstoppning av krafft dock av morötter!!!

Ja, blötlaggd pellets kan ligga länge, så det är ingen fara!
Men jag tycker verkligen du ska blötlägga, speciellt om du har en häst som hetsäter..

asaria skrev:

Lucernhack.

Blötläger inte mitt på morgonen men min slänger inte heller i sig maten.

Kvällen blötlägs för då får hon foderjäst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama