Kraftfoder Grov

Sv: Kraftfoder Grov

Hej
Jag ger alltid krafften det ena målet tillsammans med ordentligt blöt betfor och det andra målet med Fibergi bas.
Blöt betfor förhindrar foderstrupsförstoppning och fibergin är perfekt för hetsätare o mina som inte kan äta bara havre funkar jättebra med den.
mina hästar tycker blöt krafft är jätteäckligt!!
vill varna för luzernhacket (framför allt på ponny)då jag två ggr drabbats av kolik pga detta.
den ena gången smet fölungen(5mån)in o åt av mammans o den andra gången drabbades mitt sto.inte kul...

Miloo2 skrev:
Hade en unghäst som faktiskt dog pga att det peletterade fodret hade svält i magen...det hade lagt sej i tarmfickorna,som cement ungefär..(visade det sej i obduktionen)Hitta honom på morgonen med en enormt uppsvälld mage,kan tillägga att han självdog,måste ha varit fruktansvärt för honom.Jag är inte rädd för att fortsätta med pellets men jag blötlägger det ordentligt nu för tiden...

mvh/miloo2

Tråkigt att höra. Kram till dig. :(

blötlägger du fodret just innan eller blötlägger du det så det får svälla innan hon får det? pröva iaf med att blöta det ett tag innan hon ska få så det hinner svälla.. annars kan du pröva med musli och blötlägga på samma sätt.. brukar hjälpa

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama