Kraftfoder för att bygga muskler!?

S

super mario

En kompis till mig har köpt ett fullblod som i princip kommer direkt från banan men har vilat på grund av skada.
Nu behöver hästen musklas ordentligt särskilt i ryggen för att bli ridbar. Foderfågan är då vad denna häst kan tänkas behöva äta. Den får fri tillgång på hö av relativt bra kvalite tror jag men eftersom den ska bygga muskler så föreslog jag lucern som extraprotein, är det bra?
Dessutom behöver man väl ge kraftfoder för att bygga muskler även om hästen är pigg? Min kompis vill gärna ge hästen färdig krafft eftersom hon är dålig på foder och allt finns i färdig krafft, mineraler osv. Är det ok? Hur mycket vågar ni gissa på att man ska ge i början?
Väldigt tacksam för svar då jag själv är ganska dålig gällande foder....:angel:

Sv: Kraftfoder för att bygga muskler!?

Kraftfoder eller inte beror helt på hövärden och individen. D v s arbete och läggning. Svårfödd häst kan vara svårt att få välgödd på bara stråfoder då de inte kan få i sig tillräckligt för att täcka upp behovet.

Lucern är ett utmärkt komplement OM det behövs proteintillskott i foderstaten. Det enda sättet att veta det, är att ha en grovfoderanalys (eller vänta och se hur hästen utvecklas efter ett tag på foderstaten, en metod jag inte tyker fungerar eftersom hästen hinner tappa mycket innan man börjar korrigera).

Allt finns visst inte färdigt i färdigfoder som t ex Krafft. All foderstat grundar sig på grovfoder, hästen behöver MINST ett kg ts/100 kg häst. När den kvoten är fylld, behövs kanske något för att fylla upp med energi, protein och vitaminer & mineraler. Då får man titta på vad som behövs och vad som bäst täcker upp grovfodrets brister.

Väljer man fel färdigfoder (ett som inte kompletterar grovfodret på ett vettigt sätt) kan man ju förvärra för hästen.

Sv: Kraftfoder för att bygga muskler!?

Träning, brukar vara det som bygger mest muskler- inte fodret i sig... Men jag antar att du redan vet det? Rent generellt brukar man tillföra proteinrikare foder till en häst som tränas för att bygga muskler, t ex lusern, soja eller något färdigfoder, om inte grovfodret täcker proteinbehovet. Om du inte redan har en uträknad foderstat, kan du ju börja i den änden. Grovfodret bör också analyseras, för att man ska kunna räkna på det.

Hur reagerar hästen på träningen? Om den inte går att rida just nu, pga dåligt musklad rygg, kan ju tömkörning/ longering vara ett alternativ.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 315
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix