Kraftcentrum vid magen, centrering osv, hur gör ni?

O

OlleAtlas

Håller på att träna på att få kraftcentrum i magen, att rida med mer tonus, troligen det som Susan drastiskt kallar "dra upp kisseriet", eller hur det nu var.

Ni som har erfarenhet av att kontrollera sitsen så, hur gör ni för att bara skapa tonus på rätt ställen? Och inte hamna i spänning i benen, rumpan eller andra delar.

Har ni något ni tänker på? Snajsiga övningar att ta till? Eller annat som kan hjälpa kroppen att få ihop begreppen?

Undrar en undrande OlleAtlas

Sv: Kraftcentrum vid magen, centrering osv, hur gör ni?

som så mycket annat gäller det att hitta rätt muskler. Om man kompenserar sig så krampar den ena muskeln efter den andra ihop. När du sitter rätt, känner du att du är i balans och det är inte längre jobbigt att rida.

Att hitta kraftcentrum i magen handlar mycket om rätt sorts andning, dvs att andas så djupt ner som möjligt.

Hela sitsens uppbyggnad bottnar i hur du vill att din häst ska gå. Hästen blir en spegel av din egen kropp och energi. Du vill att hästen ska sätta under sig, alltså vinklar du in ditt eget bäcken, dock utan att sätta dig på bakfickorna eller hamna i stolsits. Du bör heller inte svanka, ryggar är till för att höjas. För att höja ryggen bör ni båda använda magmusklerna. När du fångar upp hästens rörelse, så gör det aldrig från rak rygg till svank, utan mer från rak rygg till "sit up". Men sen är det ju också så att hästens rygg inte rör sig i ett stycke fram och tillbaka. Högersidan och vänstersidan rör sig lite växelvis, och dina höfter bör vara separerade på samma vis. Du vill att bogen ska vara fri och lösgjord, alltså håller du axlarna i balans lätt rullade bakåt. Du vill att hästens nacke utgör kronan på verket, oavsett om det är i hög eller låg form, med nosen ngt framför lod. Rid med blicken lyft, men utan att höja hakan och svanka med nacken. Tänk dig istället att någon drar dig lätt uppåt i nackhåren. Ryggen ska vara obruten från huvudet ner till bäcken!
Till hästens huvudplacering hör även din hand, då din hand sitter via tygeln ihop med hästens huvud. Rid "öppet och ärligt" med handen framför dig, ej i knät.

Om vi återgår till energin, så har både äst och människa sitt kraftcentrum i buken. Är energin samlad där, är andningen långt ner, så får resten av kroppen tillräckligt med syre för att kunna utföra allting med minimal ansträngning, i en avslappnad men självbärande position. Ditt kraftcentrum är ihopkopplat med ditt intellekt, samma gäller för hästen. Era båda kraftcentrum är ihopkopplade, och era intellekt (tankar) är ihopkopplade. Ni blir då en kropp, där du är tanken och hästen är rörelsen.

Bra övningar är att först bara lära sig att följa med hästens rörelser. Hönan och ägget. För att kunna viareutveckla kontakten med kraftcentrum måste du börja där. För att kunna hitta balansen måste du ha låg tyngdpunkt, dvs kontakt med kraftcentrum.
Ridning handlar så mycket om att följa med, så kan man följa med kan man också börja guida, och där har du ett "färdigt" (men alltid så utvecklingsbart!) koncept.

Nej kisseriet handlar om att räta ut svanken. Det du pratar om kallar jag att öka buktrycket för det är den sportsliga termen. jag är lat :o
Har skrivit om en övning på Dressyr - Halt med sitsen för ett tag sedan bara.
La in musklerna också här på en tråd ganska nyligen.

Jag skall se om jag kan leta rätt på det

(Jag har inte läst Linas inlägg än så reserverar mig för härmapningar :o)

Jag antar att du syftar på att "få ner tyngdpunkten"? :D
Jag gör i alla fall så att jag tänker mkt på hur jag andas, ända ner i diafragman.

Om det gått helt åt pipsvängen eller jag känner att jag behöver samla mig:
Jag andas in djupt och sedan ut långsamt men inte ryckigt och känner hur min tyngdpunkt faller ner i bäckenet och ligger där och "vilar" som en boll. :p

Jag har jättelätt för att dra upp min tyngdpunkt mellan axlarna, vilket inte är särskilt smart nej.
Och som sagt, jag brukar fokusera på hur jag andas, tänka mig att jag har en tyngd/boll som faller ner genom kroppen när jag andas och lägger sig till vila i mitt bäcken, under naveln.
Jag känner hur jag blir "tung" i nederdelen av kroppen.

För att få benen att slappna av är det typ samma sak, men först måste jag ha fått ner min anding (bollen), sedan tänker jag att jag är tung i hälarna, tung i benen.
Men jag är inte helt haj på den känslan än så det blir lite konstigt att förklara den. :o

Haha, vad snurrigt det blev. Flower Power. :bump:

Gomorron! :D

jojo.

Här är en övning för att hitaträtt muskler, detta gäller en full halt, men att centrera sig är ju en slags halvhalt så du gör bara det fast mindre :)

Den viktigaste delen av centrering är ju dock balansen att ditt bäcken är i balans, vare sig tippat framåt eller bakåt, så att ryggraden är i balans vare sig i svank eller kutig.

För att känna om man siter rätt, kan man först sitta på en stol med en spegel från sidan, man kan därefter också känna _ett läge_ där armen hänger helt fri fårn spänningar. Då är din ryggrad i balans :idea:

Även om det är jobbigt i början att sitta i "hållning" så är man fri från onödiga spänningar och tyngdpunkten kan förbli låg.

Då kan du också koncentrera energin extra till kraftcentrum med att bara öka buktrycket lite.
Här en länk på en sån övning så att du hittar rätt muskler.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5573204&postcount=2

Knapplån...

Jag har alltid haft lätt för att centrera mig på hästryggen eftersom jag normalt andas med magen istället för axlarna.

Det man kan göra helt enkelt är att börja öva på att andas med magen i alla lägen, inte bara när man rider. Ta reda på hur du själv andas till vardags. Åker axlarna upp när du andas in, eller är det magen som "åker ut".

mvh Jessica

Väldigt bar svar, en djupandning görs av diafragman som är med i buktrycket.

Tänk andas ända ned i livmodern

En stor hjälp för mej som har lätt för att dra upp tyngdpunkten till någonstans uppe vid öronen och bara andas hjälpligt om alls :cool: , är att ha en hel del fokus på mina fötter. Låter jättekonstigt men det funkar - prova själva att ställa er axelbrett med fötterna och bara tänka (fokusera) på era öron/huvud/ansikte och låt någon putta er. De flesta raglar iväg.
Tänk sedan istället på era fötter, ha fokus nere vid knäna och fötterna - kontakten med jorden under, och prova igen att bli puttade. Det är milsvid skillnad (jag har för mej att OA tränar för BJ så jag gissar att ni gjort de här torrövningarna också :p ) - med fokus på fötterna är man ganska svårrubbad. Svårrubbad = har låg tyngdpunkt och "stor balans".

För mej handlar det helt enkelt om att JORDA SEJ. Något som kanske låter jätteflummigt men idag är väl i regel de flesta medvetna om hur det känns när man har kontakt med jorden under sej, när man är närvarande här och nu och bara ÄR.

Jag har mycket svårt att andas ifall jag medvetet försöker påverka andningen, jag måste ta det på andra vägar istället.
Det jag kan göra är att om jag känner mej trött och vimsig - vilket händer ganska ofta, så kan det hjälpa att sätta sej och "ohhmmm"-a och andas in genom näsan - bara andas in ljus och lycka och bra saker, och sedan andas ut genom munnen - ut med allt gammal skit. Djuuupt och långsamt. Fast mer än 3-4 såna andningar går inte för då blir jag alldeles vimmelkantig och snurrig i bollen...

Något annat som hjälper mej mycket är att tänka energistrålar ut från solar plexus, energistrålar som jag ska kunna styra upp, ner, fram och tillbaka, höger och vänster beroende på vad vi ska göra och åt vilket håll jag vill att "energin ska flöda". Det ger aktivering av rätt magmuskler också i de olika rörelserna (ridning är ju föränderligt), och hjälper mej att "fylla upp bröstkorgen" på rätt sätt i inandningarna.

Jag hade en häst tidigare som var otroligt känslig för detta med andning, tyngdpunkt och "energi" - och ganska häftig då hon gav omedelbar respons. Inte bara i ridningen utan det märktes väl egentligen framförallt i hanteringen - ifall jag stod bredvid henne och andades som jag brukar, långt upp, ytligt och ganska snabbt, med energin och fokuset någonstans högt uppe i skyn (vimsmaja utan kontakt med jorden under...) - så kunde hon inte stå still. Hon for fram och tillbaka och vi stressade upp varandra till upplösningstillstånd. Vi följde liksom med varandra "upp".

Men det behövdes inte mer än en medveten tanke på fötterna - att jorda sej, hitta andningen, hållningen och tyngdpunkten, så vips ställde hon sej bredvid och somnade.
Efter henne har jag sett till att skaffa hästar som inte har så himla lätt att följa med upp :p - jag har idag bara hästar som är jordade och coola i sej själv och bara suckar åt mej och säger åt mej att coola ner när jag "flyger iväg"...... Det har gett mej ett nytt sken på det här med att man alltid säger att lugna hästar kräver energiska ryttare och energiska hästar kräver lugna ryttare.
Fast det är klart - hon ställde höga krav på mej, svåra krav, och det kan ju behövas ibland även om det blir frustrerande tidvis.....

Åh tack, vilka bra svar.

Andningen har jag inte så stora problem med. Jag har spelat flöjt, då lär man sig andas med magen. Och så yogar jag ibland, då hittar man andingen också.

Men jag blir lite för "soft" i kroppen. Kollade film med Mary Wanless förra veckan. Jag har kollat dem förr men tyckt att hennes metoder skapar spänning. Men nu, när jag kan lite mer, tror jag att poletten trillat ner. Red kurs i helgen och vi tränade mycket på centrering och små hjälper. Mary W talar bland annat om en pressokanna, en sådan man brygger kaffe i. Man ska tänka sig att få tonus i buken genom att tänka sig att man "pressar ner kaffet" i kannan. Nu gjorde jag det och helt plötsligt klev min häst fram med helt ny energi. Det var så häftigt. Samtidigt känner jag att det är lätt för mig att spänningen fortplantar sig till rumpan och benen. Men det kanske är en träningsfråga.

Som ryttare tror jag att jag har egen balans men att jag samtidigt blir en aning för följsam, guppar och gungar med hästen lite för mycket.

Men nu ska jag läsa igenom alla era svar en gång till, och ta det med mig till hästryggen.

:bow: :bow: :bow:

OA

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 847
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama