Kraft Grov?

fiaskurken

Trådstartare
Kraft turbo för att få en piggare häst, det är jag med på. Men är det Kraft Grov för att hästen ska stilla sig lite och inte vara så stirrig? Svar mottages tacksamt :banana:
 
Nej det funkar inte riktigt så.
Allt hänger på vad man har för värden i sitt grovfoder(i sitt hö, hösilage, ensilage) sen kan det heta sport, turbo, groov, breed osv bäst det vill ;)

Man kan tex ge 1 kg krafft sport som innehåller 12 mj/kg men då kan man lika gärna ge 1,1 kg krafft grund, 1,2 kg havre eller 1,3 kg krafft groov för det motsvarar samma energimängd.
Eller ge extra grovfoder om du har ett bra sådant istället för att gå o köpa dyrt färdigfoder.
Har du ett hö som innehåller tex 6 mj / kg så har 2 kg av det höet samma energimängd som i 1 kg krafft sport.
 
Håller inte med Bucus.
Turbo och groov innehåller "olika slags energi". Snabb eller långsam.
Har själv en häst som är lugnare med groov. Skulle jag fylla ut samma energimängd från grooven med turbo (idag får han 1,5 kg groov = 13,5 MJ = 1,08 kg Turbo). Då exploderar han! :eek:
Inte bara blir han ohanterbar på ryggen utan även på marken.
Det är skillnad på 1 MJ och 1 MJ. :confused:
// Linda
 
Det är vad jag har hört också, att hästen kan bli lugnare av kraft grov... Detta skiljer sig säkert från häst till häst. Tack för att ni svarade! :bow:
 
krft grov är ju till för ex föl ston som behöver lite extra eller om du vill göda upp hästen. har du provat kraft grund det är den vanliga kraften för hästar i normalt arbete.
 
Hej, jo det har du nog rätt i att det e olika sorters energi i groov och turbo tex. Är där olika sorters energi även i havren-turbon?
Jag har nämligen i alla år använt havre till mitt fullblod(bla) och jag testade att byta ut havren en gång mot krafft turbo då där var en tjej i stallet som hade 2 säckar som hon inte skulle använda upp.
Jag märkte ingen skillnad alls på min häst. Han var precic som vanligt.
 
Vilket kraftfoder man ska använda beror helt och hållet på värden på grovfodret.

Man kan alltså inte säga att Groov är för avel och Grund är för "normal" träning.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 255
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
843
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
485
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp