Krafsar inte

BuenoBull

Trådstartare
En sak jag funderat på, ligger det inte i kattens "natur" att krafsa över sin skit? Mina två nya gör det inte och den ena skiter riktigt illa :crazy: Det luktar ju etter värre när han inte krafsar över det så att säga. Är det vanligt att katter inte krafsar över?

Sv: Krafsar inte

Vi har fyra katter och tvåav dem krafsar över medan de andra två inte gör det. De två som inte krafsar över krafsar men mest utan för lådan och på sidorna på "taket" så därför prickar de ju inte sina behov. Blir lite smågalen på dem som inte krafsar över för du skriver att det luktar mkt värre om de inte krafsar över. Fast som tur är har jag två "poliser" som brukar hjälpa mig att täcka över det ibland :).

Men rent med det här att krafsa över sin avföring har jag för mig är något gammalt inrotat beteende för att dölja sin doft för andra djur ute i det vilda.

Kastanje

Jag är lite fundersam över min ena katt. Visst krafsar hon i lådan och lägger tom saker över som hon hittar, typ strumpor. Men hon krafsar även när hon ätit,för att gömma maten typ. Och även när jag har ätit.

:) Dom är ju lite roliga de små liven med allt krafsande.
Jag minns särskilt en gång när min förra katt blev akut jättejättebajsnödig just då jag höll på att rengöra lådan (dålig timing!). Han ställde sig då på badrumsgolvet där lådan brukade stå, kraffsade som en galning på golvet, lade en rejäl korv och kraffsade sedan på golvet vid sidan om. Han var så nöjd så! :)Det såg ganska roligt ut :rofl:

//aemaria

så är min hankatt också..
ibland krafsar han och ibland inte.,.
men dom gågerna han inte gör det så kommer honkatten ohc krafsar över åt honom :rofl:

En del katter som tycker att dom är dominanta över dom andra katterna i reviret kan låta bli att krafsa över sin avföring som en revirmarkering.
Typ "här är jag och jag är bättre än dej" eller nått..
Hade en katt nära mina föräldrars hus som gjorde så. Äckligt med en massa kattbajskorvar här och där på gräsmattan...

Haha, det där påminner om våra två katter. Innan de ska skita grävs det hur noga som helst, en av katterna brukar göra en fyra-fem provgrävningar innan det duger. Sen efteråt krafsas det lite med ena tassen, sen börjar de slå på insidan av kattlådan istället (har en sån med lock). Och där kan de stå länge - till min irritation :P

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
580
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 452
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
819
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama