"krafftfoder" utan energi?

DarkInNight

Trådstartare
hrm hur ska jag formulera detta... :)

jag har en nordis som inte behöver något tillskott i fodret egentligen. Han blir rund nog ändå med bara hö.
MEN, han blir så ledsen om han inte skulle få ngt i krubban när alla andra står och smaskar i sina krubbor! :d
Vad kan man ge för ngt som är smaskens men ändå inte mkt energi eller något som han lägger på sig utav?

Morötter :d ska han få, men jag vill ha ngt enkelt som man inte behöver skära och så... :angel:

förslag?

Sv: "krafftfoder" utan energi?

Morötter o ev nått äpple skulle jag ge. O mineraler om han bhöver tillskott av det?! Sen har har jag för mig att det finns fibergi med lågt energiinnehåll, perfekt att ge till rundlagda hästar, de brukar älska det:D !

Hippo har ett basfoder i pelletsform som heter cool, det är helt havrefritt så då slipper du så mkt extra energi. Om du tar kanske bara 2 dl/fodring ger det knappt nåt alls, och om du dessutom blöter det så sväller det(mer att mumsa på) och blir en smarrig "gröt".

Jag skulle ge bara en skvätt betfor (1-2dl per fodring?) och några morötter. Det får räcka som "godis" och sen får han ge sig på höet/halmen! ;)

Vet hur det är, har också en tjock nordis.

Ledsen ?? Är det inte bara du som TROR att hästen blir ledsen. Man ska inte överföra mänskliga känslor på ett djur. Hästen blir knappast ledsen i form av sorgsen ala människa ;)

Som någon innan mig skrev så finns det ju hippos havrefria foder Hippo Bas Cool. jättebra!! Min ponny är rund och go och blir väldigt het av vanligt kraft foder. Därför ger jag honom Coolen och det fungerar utmärkt. Istället för havre så är det tillsatt mer korn. Jag kan verkligen rekomendera Coolen...:idea:

Men antagligen är det fortfarande minst 7-8MJ/kg i den där Hippo Bas Cool?
Okej om man bara ska ge nån näve, men då kan man lika gärna ge vad som helst... I denna hästs fall ville hon, vad jag förstod det, kunna ge hästen nåt tilltugg i krubban som inte ger så mycket MJ (energi näringsmässigt) och problemet var INTE att hästen ifråga var för pigg utan att de lägger på sig lätt. Därför - havrefritt eller inte så är det fortfarande kanske för mkt MJ i det där fodret. Om det nu inte är typ bara 5MJ/kg eller så.

TS frågade såhär: "Vad kan man ge för ngt som är smaskens men ändå inte mkt energi eller något som han lägger på sig utav?" Det stod dessutom kraftfoder.

Då är väl ett havrefritt baskraftfoder det bästa, eller?...
Och det var ju inga mängder som rekomenderades heller...

Betfor ger ganska mycket volym fast man inte ger så mycket i vikt.
// Linda

Hästar har tänder :angel: Man behöver inte skära deras morötter .Lucernhack är ett uppskattat Krubbfoder som har stor volym men låg vikt.

Ledsen ?? Är det inte bara du som TROR att hästen blir ledsen. Man ska inte överföra mänskliga känslor på ett djur. Hästen blir knappast ledsen i form av sorgsen ala människa ;)

Tänk om fler kunde tänka som du.. i stället för att dutta i hästarna både det ena och det andra för dom blir "ledsna" annars..

Jag har full förståelse om man vill ge lite skrammel i krubban om alla andra hästar får mat. men inte annars..

Senast ändrad:

Ledsen blir den väl knappast, men däremot avundsjuk och upprörd. Jag har då aldrig vart med om en häst el. ponny ståendes lungnt i boxen som inte får nåt, när alla andra får...

Jag skrev till just det.. att nått litet skrammel kan man ju ge..En morot eller ett äpple eller så.

Anledningen till att jag skrev som jag skrev är att jag många gånger sett att folk ger massa kraftfoder trotts att hästen igentligen inte behöver det. utan bara för att de andra få.
tex..
Boxgrannen får havre+betfor mm..
Och då måste ju den andra hästen brevid ha precis samma sak.. annars blir den ju lessen..

Typ så menar jag..

Senast ändrad:

det har jag här i skottland...det stog en tjock ponny i ett tävlingsstall med stora hästar...alla fick hö/hösilage först, sen gav vi alla andra deras krafftfoder och ponnyn stog lugnt och mumsade på sitt hö/hösilage utan att ens se åt dom andra!!!Man behöver inte mjäka...vill man ge nått skrammel så visst, men ge en näve av nått som finns tillgängligt det ger inget energi med en näve...(sista menat till trådskaparen)

Jaha, dåså.
Ja, att fodra mängder av onödig energi slår ju bara tillbaks på en själv och hästen sen. Men nu var det ju fråga om lite krubbsällskap bara.

Då har den antingen aldrig i sitt liv fått något kraftfoder, eller så var inte du där under avvänjningen på kraftfodret... Alla hästar/ponnys som är vana att få något som dessutom alla andra får, som sen inte får det kommer att protestera ett bra tag i början! Visst att dom kanske vänjer sej vid att inte få nåt sen och står snällt, men då skulle jag hellre ge den något litet och slippa sparkar i boxdörr/vägg i x antal dagar. Plus att man vill ju vara "snäll" mot sin häst.:)

TS frågade såhär: "Vad kan man ge för ngt som är smaskens men ändå inte mkt energi eller något som han lägger på sig utav?" Det stod dessutom kraftfoder.

Då är väl ett havrefritt baskraftfoder det bästa, eller?...
Och det var ju inga mängder som rekomenderades heller...

Varför skulle just HAVREFRITT innebära mindre MJ? Jag vet ju inte hur mkt MJ det är i det där fodret så att det är havrefritt behöver inte betyda nåt. Det kan fortfarande vara lika högt MJ/kg eller iaf ganska högt MJ.
Sen att det är mindre "explosivt" för hästens temperament är en helt annan sak. Jag förstod det iaf som att hon bara ville ge nåt i krubban som inte ger så mkt MJ men kanske menade hon också att hästen är tillräckligt PIGG/HET och inte behöver mer "explosivitet"?

Morötter behöver du inte skära i bitar, räcker att bryta av de största på mitten. Hästen äter det bra ändå.

Ger min häst en skvätt Fibergi att blanda hennes pulvertillskott i, smakar gott och ett par dl hit eller dit gör ingen skildnad.

Nu var det ett kraftfoder med så lite energi som möjligt som TS frågade efter, och havrebaserade grundkraftblandningar har högre energiinehåll än dom med korn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 781
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö jag har en 21 årig häst som går fullt ut fortfarande och är i super bra kondition och skick. Ingen gissar på mer än 15 år på han :) Nu...
Svar
5
· Visningar
897
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka