"krafftfoder" utan energi?

Sv: "krafftfoder" utan energi?

Det var väl ändå en grov och osann generalisering! Det finns ju en uppsjö havrefria blandningar som ligger högt i energi, majs ger ju mycket mj...

Havrefri innebär ju inte att det är lägre energi än i andra blandningar, det innebär att det inte är någon havre i...

Nu var det ett kraftfoder med så lite energi som möjligt som TS frågade efter, och havrebaserade grundkraftblandningar har högre energiinehåll än dom med korn.

Men kan du svara på HUR mkt MJ det ÄR i detta Hippo Bas Cool? (Jag gissar på minst 7-8MJ :angel: )
Grejen är att iaf KORN ger lika MJ som havre... enligt tabeller iaf. Men oavsett vad färdigfodrena innehåller så brukar de nästan alltid innehålla minst 8MJ/kg. Har aldrig hört talas om något färdigfoder som har lägre MJ/kg än det... så jag har svårt att tro att detta foder innehåller betydligt mindre?

Det var väl ändå en grov och osann generalisering! Det finns ju en uppsjö havrefria blandningar som ligger högt i energi, majs ger ju mycket mj...

Havrefri innebär ju inte att det är lägre energi än i andra blandningar, det innebär att det inte är någon havre i...

:bow: Tack!

Precis som du säger så gör man havrefria foderblandningar därför att på en del hästar sätter sig havren i huvudet på dom. INTE för att fodret ska bli mindre energirikt (= mindre MJ).

Haha. *Ledsen*, jo ordet kommer från mig. Men han blir fruktansvärt upprörd iaf. Vill helst krypa över boxväggen till andra hästen och käka upp hennes mat! :angel: Och han ser väldigt förstörd ut, vandrar runt i boxen o är allmänt hispig om han inte får ngt o hör när stoet får sitt.

jag ska kolla upp "cool". :) han är en "smask"-häst. Älskar att mumsa och dreggla över allt, så det vore en bra ide att blöta ner det. Just nu får han 1 dec havre o en dec krafftgroov för att låta han få ngt att mumsa runt med... Morötter kommer så fort jag kommer ihåg att svänga förbi affären...:angel:

till alla: Så då skulle jag egentligen kunna fortsätta ge han det lilla han får?

KL:
billigast måste väl ändå vara att ge ngn dl betfor,kanske uppblandat med hö o ngn morot?

jag har ingen kraftfoder till mina dressyrhästar om de inte jobbar,o fantastiskt hö,så de får bara ngt symboliskt för att de är söta;)

jao, den mängden låter ganskla bra, 1 dl havre väger ca 60 gram och 1 gl krafft väger ca 50 gram så det är ju inte mycket kraftfoder alls.. lägg i en boll eller nått i krubban och minska lite så får han jobba för kornen så kan du dra ner ännu mer..

och du kan även blöta upp det han får för kraften blir ganska finfördelad och tar längre tid att slicka i sig :)

till alla: Så då skulle jag egentligen kunna fortsätta ge han det lilla han får?

JA, de futtiga decilitrarna gör knappast någon skillnad i foderstaten. Möjligen om de utdelas 4 gånger om dagen...;)

*KL*

Lusernhack är jättebra till hästar som egentligen inte behöver kraftfoder. Även en ganska liten mängd tar en stund att äta, och det blir inte så mycket näring per liter eftersom volymvikten är låg.

För övrigt tror jag visst att hästar kan bli ledsna när de andra får mat i krubban. Oftast är det ju lite godare mat som brukar ligga i krubban.

nja. han får endast på kvällen när de tas in :angel: hade väl velat ge flera ggr ... :p är väl lite bekväm av mig, och vill göra det enkelt för stallägaren om han skulle hjälpa mig ngn gång med hästarna (ej häst van människa!)

de till att den inte är för liten bara så hästen inte sätter bollen i halsen, annars kan du skrubba ren en sten och lägga ner :)

:han fick en tennisboll. :) igår så puttade han ut den från krubban!! :D Såg så kul ut. *den ska ju inte vara i krubban -korkade matte*. Men jag blötte pelletsen och det tog mkt längre tid för honom att äta upp!! :banana: så tack för tipset att blöta upp det!!:bow:

haha, ja då kanske han inte ska ha tennisbollen då :p skönt att du har hittat en lösning!

hare bra!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 781
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö jag har en 21 årig häst som går fullt ut fortfarande och är i super bra kondition och skick. Ingen gissar på mer än 15 år på han :) Nu...
Svar
5
· Visningar
897
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka