Krafft vs Hippo

C

Cettan

Någon som har erfarenhet av vad som är bäst av krafft groov och hippo breed? Är det överhuvudtaget någon skillnad av betydelse på dem utom priset?

//Bambi
 
Sv: Krafft vs Hippo

Ja, det är ganska stor skillnad. Det är nästan 30 gr mer smrp i Nya Grooven jämfört med Hippo Breed.

mvh Jessica
 
Sv: Krafft vs Hippo

Som jag har förstått det är det ingen skillnad på dom... Det var i alla fall vad som sa på hippo foder föredraget jag var på.
 
Sv: Krafft vs Hippo

krafft groov
9 MJ....... 90 g smb rp... 6 g Ca... 5 g P... 3 g Mg
10,8 MJ... 95 g smb rp... 9 g ca... 5 g P... X g Mg
Hippo Breed

dvs högre kvot i grooven, mer energi i breeden, mer kalcium i breeden..
 
Sv: Krafft vs Hippo

Nu jämför du gamla Grooven.

Nya Grooven har högre Smrp, 120 gr per kg.

mvh Jessica
 
Sv: Krafft vs Hippo

nu är det faktiskt så att fodret som heter "Krafft Groov" kommer att finnas kvar i sortimentet, medan "Nya Krafft Groov" oxå kommer att finnas (detta av att så många oppponerade sig mot att Krafft Groov skulle försvinna och ersättas med Nya Krafft Groov, och detta passade sig inte alls enligt många hästägare och stallchefer).. om du läser första inlägget så står det klart och tydligt "Krafft Groov" och inte "Nya Krafft Groov"..

*läser* :)
 
Sv: Krafft vs Hippo

Visste inte ens att det fanns både en ny och en gammal krafft groov. Men jag menar den gröna säcken som alltid har funnits. Anntar att det är den gamla sorten. På era svar så verkar det som att det är mer av allt i hippos foder. (om man nu jämför med den gamla krafften...) Till min häst som kan vara lite svår att hålla i hullet så måste ju det vara bra isåfall? Ska självklart räkna ut en ny foderstat åt henne. Tänkte mest om det var någon som hade någon åsikt om tex hästarna har lättare/svårare att tilgodogöra sig det ena fodret. Det verkar vara smakligare osv.
 
Sv: Krafft vs Hippo

nej.. har inte upplevt någon sådn skillnad faktiskt.. kompisens ponny åt kraffts pellets lika ivrigt som hippos pellets..
fast ändå så även om det högre värden i breeden då kan den vara dyrare på en del ställen..
smaken är som baken man får välja vad man vill sålänge det passar i foderstaten och hästen är nöjd.. :)
 
Sv: Krafft vs Hippo

hm, här nere är breeden billigare än krafft groov. Det var därför jag tänkte byta... Men det kanske itne är så överallt
 
Sv: Krafft vs Hippo

på hemsidan står det att den finns och kommer finnas kvar.. eller rättare sagt, det står inte att den kommer att tas ur sortimentet.. och att nya grooven heter just nya groov är för att det var tänkt att den gamla grooven skulle bort.. men när folk ville ha den kvar så blev den kvar och nu finns det två sorters groov.. groov och nya groov..
 
Sv: Krafft vs Hippo

BeastieBabe skrev:
nu är det faktiskt så att fodret som heter "Krafft Groov" kommer att finnas kvar i sortimentet, medan "Nya Krafft Groov" oxå kommer att finnas (detta av att så många oppponerade sig mot att Krafft Groov skulle försvinna och ersättas med Nya Krafft Groov, och detta passade sig inte alls enligt många hästägare och stallchefer).. om du läser första inlägget så står det klart och tydligt "Krafft Groov" och inte "Nya Krafft Groov"..

*läser* :)

Jag vet!!!!!
 
Sv: Krafft vs Hippo

oj ta det lugnt nu.. jag bara påpekade vad det var som stod.. du behöver inte bli arg..
 
Sv: Krafft vs Hippo

Hej Jessica,

Har studerat och på avstånd beundrat din till synes oerhörda kunskap ang foder här på forumet länge nu.... Var och köpte foder på ett nytt ställe idag, använder normalt krafft pluss som tillskott till kornet till mitt fullblod, för extra proteins skull för att hålla hullet på honom. (han kan inte äta havre för huvudets skull:) Han har blivit kanon fin sedan jag började med plussen för 4 månader sedan. Nu sade min nya "affärs kontakt" att han skulle kolla åt mig om det fanns något ekvivalent från Hippo till Krafft grön pluss. Eftersom Krafft är så in i 17 dyrt jämfört med Hippon till de priser han säljer.... Men jag är rädd att han inte kollar alla värden osv..... Vet du? Finns det ett Hippo foder som är ekvivalent till Krafft Plussen? Tex det jag är rädd för att han kanske missar när han kollar är tex mineral innehållet... Ger man Krafften så ger man ju inga extra mineraler.... osv.
tusen tack om du har några insikter! :D
 
Sv: Krafft vs Hippo

Har letat själv för att se om det finns något som liknar Krafft Pluss Grön. Men har inte hittat något som har så hög proteinhalt som Pluss Grön har bland Hippos sortiment.
Pluss Grön 10MJ smpr:200g
Hippo Alfa 10MJ smpr:135g
Sedan innehåller Pluss Grön mer Selen jämfört med andra foder. Normalt är värde på 0,4mg för Pluss Grön 1,2mg.
 
Sv: Krafft vs Hippo

Hej Tindra - tack så hemskt mycket!
väldigt synd att Hippo inte har ngt ekvivalent, Krafft är så dyrt här. Men det får väl bli det i fortsättningen trots allt - det skiljer ju ganska mycket i värdena som sagt. tack igen så jättemycket :D
 
Sv: Krafft vs Hippo

mackan skrev:
Hej Jessica,

Har studerat och på avstånd beundrat din till synes oerhörda kunskap ang foder här på forumet länge nu.... Var och köpte foder på ett nytt ställe idag, använder normalt krafft pluss som tillskott till kornet till mitt fullblod, för extra proteins skull för att hålla hullet på honom. (han kan inte äta havre för huvudets skull:) Han har blivit kanon fin sedan jag började med plussen för 4 månader sedan. Nu sade min nya "affärs kontakt" att han skulle kolla åt mig om det fanns något ekvivalent från Hippo till Krafft grön pluss. Eftersom Krafft är så in i 17 dyrt jämfört med Hippon till de priser han säljer.... Men jag är rädd att han inte kollar alla värden osv..... Vet du? Finns det ett Hippo foder som är ekvivalent till Krafft Plussen? Tex det jag är rädd för att han kanske missar när han kollar är tex mineral innehållet... Ger man Krafften så ger man ju inga extra mineraler.... osv.
tusen tack om du har några insikter! :D

Nej, tyvärr finns det inget foder inom Hippos sortiment som är helt jämförbart med Pluss Grön, men självklart går det räkna om foderstaten med en annan sorts kraftfoder om du vill det, men då blir det antagligen lite "pyttsigare".

Och vad gäller att man inte ska ge extra mineraler när man ger Pluss Grön så beror det helt och hållet på resten av foderstaten. Man kan inte säga så generellt.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krafft vs Hippo

Min häst vägrar äta pelleterat foder från Krafft, nu senast lusern där Svenska foders var slut. Jag tänkte hon vänjer sig väl, men nej! Bytte tillbaka till svenska foder och hon åt med god aptit??? Undrar om det är något speciellt bindemedel i Kraffts pellets eftersom hon inte vill äta dem?
 
Sv: Krafft vs Hippo

Förlåt, uttrycker mig slött och klumpigt.
Kraffts foder rådgivare hjälpte mig räkna, och baserat på mängd och de sorters kraftfoder jag valt att kombinera med Plussen, så behövde jag inte extra mineraler för då skulle det bli för mycket.
tack igen för svar och tips!
 
Sv: Krafft vs Hippo

Enligt K.P är hippo bättre än krafft pga det är mindre pelletsar.
Krafft kräver mer"ihopbränning" och mer "bindemedel"
Kan inte riktigt förklara men om ni vill ha mer svart på vitt kan jag gräva fram info sen föreläsningen.
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 347
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 343
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 233
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Alltså, det är extremt enkelt att hantera hydrolat 😅 Jag har mitt i kylen, droppar en droppe på en möbeltass eller tops, och lägger den...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 474
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp