Krafft Sport

Sv: Krafft Sport

1 MJ mer energi än krafft grund plus lite vitaminer.. inget speciellt med andra ord.. passar det i foderstaten så kan man använda det..

Hur är det mot magen? Min ponny är väldigt känslig i magen, blir rätt lös av havre men funkar bra på det annars. Så jag tänkte börja med 50/50 havre/krafft. Förut åt hon krafft groov, men sport verkar ju bra?

det låter som en bra lösning om ponnymagen klarar av den blandningen, krafft sporten innehåller ganska skonsam energi som är fett istället för socker.. så det bör hjälpa till att lugna magen också.. :)

blir ponnyn din för lat av groov eller vad är det som gör att du vill använda sport istället?

Sambon ger sin travhingst 1 kg Krafft sport dagarna innan snabbjobb, och resultat ger det, hästen är pigg, ivrig & outtröttlig, visserligen är han också riktigt grundtränad. Men fodret har bra effekt på denna häst. /Linda

Hon har vilat i tre veckor nu och bara gått på morötter och innan det fick hon bara havre och det funkade väl bra men hon blev ju välsigt lös och så. Men innan dess, typ för 2 år sedan, då fick hon havre/krafft.
Men jag tänkte börja testa att ge henne sport nu då. :p

Men innehåller det mer eller mindre ren energi än havre?

Beror på vilken havre faktiskt. Tidigare har det inte varit samma variation mellan havre och havre, men nu på senare år har det kommit en del högfettshavre som ger mycket energi.

Vill du kontrollera kan du gå in på analysgarantier på www.krafft.nu, där finns siffror för både vanlig havre, Matildahavre och Krafft Sport.

(till alla)

Låter inte detta bra med tanke på att hon fortfarande ska äta havre?:

KRAFFT PLUSS BLÅRÖD
Ett koncentrat som kompletterar foderstaten för vuxna hästar som utfodras med havre. Tillför fett och fibrer, mineraler och vitaminer i proportioner som balanserats mot havrens eget innehåll av näringsämnen. Ger en jämn, trygg bas av viktiga näringsämnen, utan praktiska bekymmer för hästägaren. Innehållet av vitaminer, mineraler och spårämnen är heltäckande, med bl a hela spektrat av B-vitaminer samt spårämnen i en form som är lättare att ta upp för hästar.

Det är inte energiintaget jag vill ändra utan jag vill ha ett foder som hon kanske funkar bättre på med magen.
Men fortfarande ha kvar lite havre. Eller jag vet inte, kanske går över helt till krafft.

Snällast mot magen är lucern, som ger protein främst. Räknas som grovfoder, du kanske ska lägga in lucern i foderstatsberäkningen för att se om det fungerar? Även om kvoten ligger högt så innehåller ju Kraffts lucern bra med energi.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 028
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv