Krafft Rehab

S

SantaClaws

Sökningen funkar av nån anledning inte för mig så ber om ursäkt ifall det här redan varit uppe, vilket jag antar..
Men, nån som har erfarenheter av Krafft rehab? Har en häst som är rätt tunn och inte jobbas, och jag har fått tips på att köpa det fodret för att det tydligen ska vara bra för svårfödda hästar.

Ska man blötlägga pelletsen eller behålla dem torra? Vad är bäst?

Sv: Krafft Rehab

Jag har hittat väldigt många både på buke och bland "kollegor" i stallet som haft goda erfarenheter av Rehaben.

Jag ger själv min häst Rehab sedan drygt en månad tillbaka. Hon hade aldrig fått det innan, aldrig behövt mkt kraft, gett mest grovfoder i stora mängder. Men så var hon skadad en längre tid, med operation och tid på djursjukhuset då hon tappade 70 kg på knappt 3 dygn, sedan fortsatte hon rasa efter hemkomst med boxvila och allt.

Jag upplever att Rehaben lyckades stoppa och vända viktnedgången på min häst. På den dryga månad hon ätit Rehaben, det är nog 1,5 månad förresten, så har jag märkt att hullet kommit tillbaka men inte så mycket musklerna som jag hoppats. Hon tappade verkligen massor i hull OCH muskler. Så det är kanske för mkt begärt att hon ska sätta muskler igen, utan nåt arbete.

Jag kanske haft en övertro på fodret, men hade hoppats hon skulle lägga på sig mer på denna tid. Hon har fått nästan 2 kg om dagen, plus nästan så mkt hösilage hon velat ha, dvs upp till 12 kg med en kvot på 9..

Jag tycker absolut du ska prova!
Jag ger pelletsen torr, hon älskar den.
Slipper ge mineraler just nu också, då dessa 2 kg Rehab innehöll tillräckligt i mineralväg, utom lite komplement av kalk.

Lycka till. :bow:

Jag har haft ett mycket bra resultat med Kraft Rehab på min svårfödda två åring.

Men det förutsätter att du vet vad ditt grovfoder har för värden. Min unghäst la inte på sig fast jag hade värden på grovfodret som var på 8Mj och 88 Smbr (/kg foder), alltså helt i klass med många kraftfoder. Hon var lite tunn trots fri tillgång och Krafft. Bytte då till Krafft Rehab och på bara två veckor så var det en enorm skillnad. Även om Smbr på Rehaben är 110 så räcker inte det om man har låga värden på grovfodret.

Så sammanfattningsvis så tror jag att Rehaben kan fungera mycket bra på hästar som står på en foderstat där de med god marginal borde lägga på sig men inte gör det (hästen måste vara frisk för övrigt bla tänder, mask m.m). Då kan det vara läge att prova byta ut allt/delar av kraftfodergivan mot Rehaben.

Mvh

Tora

Jag gav Krafft Rehab till min häst precis när jag hade köpt henne, då var hon nyligen importerad från Lettland och väldigt mager, så man såg revbenen. Hon fick fri tillgång på hösilage, krafft rehab och kli samt blev avmaskad och hon kom upp i hull jätte fort. Men då hade vi bra hygieniskt hösilage som även hade bra värden.

Men av de 4 hästarna som blev importerade så blev min den som gick upp i hull osv. absolut fortast. I och för sig kan det ju vara andra orsaker som också spelade in.

Men har du ett bra grovfoder med bra värden så skulle jag varmt rekommedera krafft rehab annars kan det säkert vara bra om du kompletterar med något annat foder med. Lucern att komplettera ditt grovfoder med, korn sägs också vara bra för att hålla hullet på hästarna. Men räkna ut en foderstat med hög kkovt så hästen kan hålla hullet.

Jag funderar oxå på detta fodret till min 1 åring, då han varit skaddad och stått på box nästan 2 månader ser han inte för vacker ut, går nu i en utebox, nu får han bara fri tillgång på hö och betfor. kan ej ge kraftfoder för då blir han tokig. Vet ni om där är en massa energi i rehaben? Skulle vara tacksam för svar.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 532
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 392
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 603
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka