Krafft Pluss Grön

P

piggis_83

Vad har ni för erfarenheter av den? Antar att den hette Breed innan? Funkar den bra tillsammans med havre till dräktigt sto?
Ni som ger era dräktiga ston PlussGrön, hur mkt ger ni?
 
Mitt dräktiga sto(fölar i mitten på maj)äter Krafft Pluss Grön(tidigare breed ja), för att få upp proteinet i foderstaten.
Hon äter det tillsammans med Fibergi Bas, soja och hö då.
fungerar utmärkt. :)
 
Om du ska ge Breed elelr hur mycket beror ju på höanalysen. Men om du ska 'höfta' så är breed (eller Pluss Grön då) ett av de bättre 'avelsfodren' iom sitt höga proteininnehåll jmf med konkurrenterna.
 
Värdena i Pluss Grön är högre än i nya Grooven. Om Plussen är bättre än Grooven eller inte beror ju på vilken häst det gäller och vad grovfoderanalysen säger.

mvh Jessica
 
Analys på nästa säsongs hö har man ju inte kunnat skicka in än...
Jag vill gärna kunna ge havre oxå, så då verkar det som att PlussGrön är "lättare" att komplettera m havre, än Groov som man väl eg inte ska ge havre oxå (om man inte räknar om foderstaten då).
Behöver visst inte börja ge proteintillskott/energitillskott förrän i 8 dräktighetsmånaden, men det är ju inte fel att va ute i god tid :)
 
Du behöver inte ge något dräktighetstillägg förrän i månad 9 till och med.

Får du tag i ett riktigt bra grovfoder så kan Grooven räcka men är det "normalvärden" på grovfodret så är nog Pluss Grön bäst.

Är värdena riktigt dåliga så får du kanske mixa lucern och Pluss Grön.

Smrp/MJ-kvoten bör inte gå under 5 i grovfodret om du vill klara dig med havre och Pluss Grön.

mvh Jessica
 
Mitt högdräktiga sto får utöver fri tillgång på ett bra hö även:

0,7 kg havre
0,7 kg kornkross
0,4 kg vetekli
0,4 kg soja
0,8 kg betfor (torr vikt)
0,7 kg lucern (pellets)
0,2 kg foderjäst
0,6 kg Pluss Grön
vitaminer o mineraler

Det här ska hon äta fram till hon fölar + två veckor. Sen ska jag gå över på ny foderstat (= andra mängder) för digivningen.

Mitt sto är i lagom högt hull, har glansig päls med massor av trivselfläckar, bra humör och lagom piggelin. Bra i magen dessutom.

Har satt samman foderstaten i ett foderstatsprogram, som även räknar ut vad det kostar (per dag och per månad).
 
Hur mkt SMRP är det i hennes foderstat o vad ligger den på för kvot?
Vad räknar du med för foderstat vid digivningen?

Nyfiken bara. ;)
 
Totalt blir det 998 smrp med en kvot på 7,74 (129 MJ).

Efter två veckors digivning ska hon gå över på nästa foderstat t.o.m. 3 månaders digivning. Den ger 1374 smrp med en kvot på 8,43 (163 MJ). Räknat på (förutom höet):

1,6 kg havre
1,6 kg kornkross
0,5 kg soja
0,5 kg vetekli
0,8 kg betfor (torr vikt)
2,0 kg lucern (pellets)
0,2 kg foderjäst
0,8 kg Pluss Grön

Problemet är ju "bara" att sto + föl ska på bete slutet av maj/början av juni, dvs efter ca 2 månader. Och jag har ingen aning om vad jag gör med foderstaten då! Och efter 3 mån digivning ska hon ha 1106 smrp med kvot på 8,25...det blir ju också mitt i betesperioden!

Enligt uppgift ska det vara ett bra, kraftigt bete (ska dessutom gödslas vid behov före sommaren) som det dessutom inte gått hästar på tidigare (inte på x antal år i alla fall...). Det blir mitt sto + föl tillsammans med åtminstone ett annat sto + föl. Jag räknar med att de ska vara där i 2 månader, dvs till slutet av juli/början av augusti. Sen vill jag ha hem dem igen för fortsatt bete i vår egen stora hage (ska ta hö i vår hage först + gödsla efteråt så klart).

Blev kanske lite rörigt? Hoppas du förstod! Känner mig *liiite* snurrig i skallen idag efter nattens marathon-vaka. :D
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 480
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 105
Senast: iNHALE
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 676
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp