KRAFFT Pluss eller KRAFFT Musli till dräktigt sto och unghäst

J

Jozzi

Hejsan,

Sitter och funderar på vilket foder jag ska köpa.

Har ett sto som är dräktigt. Sedan en unghäst på snart 7 månader. De båda är Islandshästar.

Vilket av dessa foder tycker ni att jag ska köpa. Vill hellst ha samma till båda.

Krafft Pluss grön (Har jag använt förut för några år sedan, nöjd då, men undrar om det är för krafftig foder för en isis?)
Krafft Musli grön (Har inte testat, men kör Mustang Musli till de andra ridhästarna och de gillar Musli bättre än pelletsfoder)

Tycker ni att det behövs något exstra vitaminer osv eller räcker detta?

//Jozzi

Sv: KRAFFT Pluss eller KRAFFT Musli till dräktigt sto och unghäst

Det beror på värdena i ditt grovfoder.
Pluss grön är inte för kraftigt för en isis om den behöver proteinet.
Ärligt så tror jag inte müsli grön räcker till en 7mån föl.
// Linda

Jag skulle välja Groov 125 eller Pluss Grön. Man ska vara försiktig med musli till fölungar för det är ganska stärkelserikt. Läste nyligen något från SLU om att det kan ge sämre kvalitet på ledbrosket när växande hästar får för mycket stärkelse. (Beror förstås på hur mkt de får!)
Om du ger Pluss Grön brukar det inte behövas extra mineraler om du ger rek. giva. Med Groov ska man också ge rek. giva för att mineralbehovet ska täckas, minns inte riktigt men det är nog 3 kg ungefär? Borde stå på säcken!

Nej, man måste inte ge rek giva som står på säcken. Allt beror på grovfodret.
Tex Se behöver man tillsätta men då är det smartare att ge ett mineralfoder som passar eller att ge enbart det som saknas.
Att ge mer kraftfoder bara för att täcka upp mineraler är onödigt.
// Linda

Hej på er,

Tack för alla era svar! Har köppt foder nu och det vart Krafft Pluss grön. Prata med dem i affären också. Kändes bäst med plussen till både stoet och unghästen.

MVH
Jozzi

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite problem nu med att fixa en ok foderstat åt både mitt dräktiga digivande sto och till hennes 8 månaders son. Dom har tills...
Svar
10
· Visningar
1 435
Senast: roxanne
·
Foder & Strö Jag har börjat ge mitt dräktiga sto (92 dagar) krafft groov 90. Ska så småningom gå över till 125. Än så länge har hon även en del gräs...
2
Svar
27
· Visningar
2 844
Senast: Elshaya
·
Foder & Strö Enligt böckerna har de vid dräktighet/digivning ett behov av Vitamin A 7500 ie/100kg Vitamin D 900-1200 ie/100kg Vitamin E 120-160...
Svar
5
· Visningar
1 838
Senast: Antiqua
·
S
Foder & Strö Ska byta foder nu har jag bestämmt. Har tidigare räknat tills jag har blivit galen på korn, havre, betfor, och ev. andra tillskott...
Svar
16
· Visningar
1 693
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka