Krafft pluss blåröd + chevinal plus

H

hästig

Har läst igenom gamla trådar och läst vad folk fodrar sina hästar. Ganska många som fodrar tillräckligt med Krafft Pluss blåröd tillsätter även extra vitaminer + mineraler såsom Chevinal Plus. Jag fodrar numera min häst med pluss blåröd och havre och det ska enligt Krafft täcka hästens behov. Finns det inte risk att man ger för mycket vitaminer+mineraler om man tillsätter extra.

Sv: Krafft pluss blåröd + chevinal plus

Jag undrar också.. för jag har lärt mig att det gått "mode" i att ge si eller så, bara för att "det ska vara".... inte för att hästen egentligen behöver det.

Jag ger Krafft Pluss Grön och Krafft Havre till min häst och jag tror då att det räcker för honom :) Jag tycker inte det ska behövas pytsas med andra tillskott. Förutom då om man vill ge olja eller ngt för typ pälsens och energins skull.

Jo men sen är det ju enligt Krafft som räknat efter ett visst hö med samma värden alltid verkar det som, plus att de vill sälja foder.. Bara för det står en sak på påsen så betyder det inte att alla hästar får sina behov täckta. Då ska man ha de värden på sitt hö som Krafft räknat med.
Jag brukar inte ge extra vitminer förrän på senvintern, då ger jag ADE vitaminer, som brukar vara vanligt med brist på då.

Mineraler ger jag alltid, selen blir som gått som aldrig täckt av svenskt grovfoder. Kanske av vissa färdigfoder i rätt mängd.
Ren magnesium brukar jag ge extra med för de är alltid för låga varje år i vårt hösilage.
Har inte hittat nåt mineralfoder som täcker magnesiumet än, utan att det blir helt fel med de andra mineralerna.

Jag tycker också att det är lite konstigt! Likadant att vissa ger typ krafft grund och sen krafft mineraler till! Det ska ju inte behövas eftersom att krafft grund är ett färdigfoder... Så jag förstår inte riktigt varför man ger "dubbelt".

Lisa89: Får jag bara fråga varför du ger Krafft pluss grön istället för blåröd? Funderar på att köpa pluss grön och sluta ge lucern. För vad jag har förstått så är det bra för att de ska bygga muskler, så som lucern. Eller av vilken anledning ger du det? Bara nyfiken! :)

Jag ger det också för musklernas skull :idea: Det innehåller mycket mer protein än den blåröda varianten. Annars tycker då inte jag att det verkar vara någon större skillnad. Min häst tränas rätt hårt och jag vill såklart att han ska bygga bygga bygga :rofl: Och den gröna är tänkt som ett avelsfoder eller till andra hästar med högt proteinbehov. Och blir det proteinöverskott så blir det ju bara fett, dvs ngt som jag också blir glad över :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 710
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 282
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 620
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka