Krafft på sommaren?

B

Bellson_

Får era hästar kraftfoder på sommaren? Vad och hur mycket isåfall`

Sv: Krafft på sommaren?

Nej, jag ger inte min häst krafft. Gräset räcker gott och väl på sommaren.
Därimot får han mineraler vad tredje dag ( vetrinären tog prover och det visade sig att han hade brist på kalk o fosfor ).

Saltsten och vatten är det enda som behövs annars.

Jag har aldrig gett Krafft, så följdaktligen ger jag inte det under sommaren heller.
Däremot ger jag en liten mängd kraftfoder (havre)

Immer

Våra får bara några dl. hippo efter ridturen. I hagen har dom salt och mineraler. Vi ger även extra salt efter ett ridpass.

Senast ändrad:

Han kan få en näve (jag har mtcket små händer hihi) efter ett ansträngande ridpass.... ihop med alla morötter & äpplen han äter dagligen :bump:

Jag ger samma mäng kraftfoder på vinter som nu på sommaren. Hästen arbetas som vanligt, de enda jag plockar bort är linfrökakan och jag lägger till betfor.

/M

Beror på vad du har för häst och vad den används till. Vår unghäst klarar sig på gräs och salt/mineraler. Hon har sommarvila och arbetar inte. Gamlan rids 4-5 dagar i veckan äter gräs och får ½ kilogroov 125 ½ kilo Krafft musli + lite havre. Hon tappar hull direkt om hon inte får mat. Så man får se till individen (som alltid).

vi ger unghästarna pellets och biotin.
ridhästarna får nån näve pellets efter ridpasset.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 028
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 120
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod