krafft+Lusern?

Kazaam

Trådstartare
Jag har ett fullblod på 4 år. Han har pga skada fått stå inne i fem veckor, endast med ett avbrott för en veckas hagvistelse. Han har under den tiden fallit ur som sjutton förstås. Annars är han väldigt rund och fin för sin ålder och för sin ras ;)
Han står på Krafft grund, just nu endast 0,5 kg per dag eftersom han står. Jag knölar i honom ca 15 kg hö/dag. han får just nu också lite betfor för att få i honom medicin i form av pulver.
Jag funderar på att sätta honom på Lusernpellets också efter vilan, för att snabbare få upp honom i hull. Jag har väldigt bra erfarenhet av det sedan tidigare.
Men då är min fråga - kan jag kombinera Krafft Grund och Lusernpellets??
Hur mycket av varje bör han då ha?
Jag har även tillgång till både havre och betfor i stallet, så jag kan även ge honom något av dessa om förslag finnes på det i stället.
Höet är tyvärr inte analyserat, men är nog ett normalbra hö.

Tips på foderstat?
Han är alltså inte speciellt "fullblodstypisk" och svår att hålla vikt på annars, han är inte heller speciellt fullblodstypisk i skallen, han blir inte alldeles galen och het av havre t ex. Han stod på havre innan skadan, men jag bytte till Krafft när han skulle stå. Tycker även att Krafft är ett bra helfoder...

/ Kazaam :)

Sv: krafft+Lusern?

Alltså man kan inte ge någa direkta tips på en foderstat när det inte finns några riktvärden att gå efter. En analys kan vara så olik en annan. Dvs. det är svårt att ge tips. Du får försöka fodra med ögat om du inte har möjlighet att analysera (analys är annars det mest prisvärda du kan göra - för då vet du mer exakt vad hästen har för behov). Men gå på hur hästen ser ut i hullet och hur den verkar i tempramentet. T.ex. om den blir bukig, pröva att öka på med ett mer proteinrikt foder. Likaså om hästen inte bygger några muskler. Verkar den behöva mer energi får du testa dig fram och ge något med mer energi i.

Exempel på mer proteinrika färdigfoder som Krafft har är ju t.ex. lusern pellets eller hackat strå, krafft groov eller rehab. Men även vetekli (+ kalk för att balansera upp ca/p kvoten) kan ju fungera lika bra. Är du ute efter mer ren energi så kan du ju testa att ge olja eller så får du ge ett energirikare färdigfoder.

Men eftersom du har en ganska så ung häst, som fortfarande växer, ska bygga muskler osv. går det säkert åt en del protein och du kan säkert ge lusern tillsammans med krafft grunden. Du får pröva dig fram och se och prova lite grann först och sedan öka på lite allteftersom och se vad som verkar bli lagom giva. Annars kan du ju testa och bara öka grunden ännu mer alt. testa och gå över på krafft groov eller rehab om du vill ha foder ur kraftsortimentet som har lite mer protein i, då kan du säkert hoppa lucernet om höet inte har väldigt dåligt med smbrp...

vart lite svamligt men svårt och ge konkreta tips och råd utan analys :p

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 364
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
930
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Min pålle (hbl val, f-95) står just nu på Strömsholm efter att ha haft förstoppning i blindtarmen. Han är bättre o just nu känner jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
14 962
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar