Krafft Grov till pigg unghäst?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 535
K

klabbarparn

Funderar på att öka min Grov-giva till min 4,5-åring från 2 kg/dag till 3 kg/dag... Frågan är bara om han blir för pigg... Har hört att Groven inte ska "sätta sej i huvudet" på dom, men ...vad har ni för erfarenheter?
Anledningen till att jag vill höja givan är att han ska få i sej tillräckligt med mineraler osv.
Alternativet är ju att jag köper till mineraler istället, men det enklaste är om jag kan höja givan.

Sv: Krafft Grov till pigg unghäst?

Funderar på att öka min Grov-giva till min 4,5-åring från 2 kg/dag till 3 kg/dag... Frågan är bara om han blir för pigg... Har hört att Groven inte ska "sätta sej i huvudet" på dom, men ...vad har ni för erfarenheter?
Anledningen till att jag vill höja givan är att han ska få i sej tillräckligt med mineraler osv.
Alternativet är ju att jag köper till mineraler istället, men det enklaste är om jag kan höja givan.

Tror definitivt inte att din häst behöver så mycket kraftfoder. Det är ju därför den är så gräsligt pigg förstås (överskottsenergi) Sänk kraftfodret, ge mer grovfoder om du tycker att det behövs och ge mineralerna på sidan om. Jag skulle inte höja kraftfodret för att få till mineralmängden. Det är inte rätt väg att gå!

Ger du groov 90 eller groov 125? Om jag inte minns helt fel innehåller groov 90 inte havre det gör däremot groov 125. Men det är nog bättre att ge mer grovfoder. Har du räknat ut foderstat och vad saknas det för mineraler/vitaminer?

Tror definitivt inte att din häst behöver så mycket kraftfoder. Det är ju därför den är så gräsligt pigg förstås (överskottsenergi) Sänk kraftfodret, ge mer grovfoder om du tycker att det behövs och ge mineralerna på sidan om. Jag skulle inte höja kraftfodret för att få till mineralmängden. Det är inte rätt väg att gå!
Grejen är bara den att personen som jag hyr stallplats av är uppfödare och jätteduktig på foder o sånt o hon ger sin 2-åring 2 kg/dag och hon tror min behöver 3 kg för han är nästan 170 cm och växer än...
Som det är nu så får han lusernhack utöver groven och hösilaget, för han är ganska svårfödd. (får fri tillgång till hösilage)
Den mineralen som saknas om han får 2 kg är selen. Om jag däremot ger 3 kg är alla värden bra (räknade ut en foderstat)...
(Står det inte 3 kg i rekomenderad giva på påsen?...hm...har för mej det men är inte säker.... dessutom så kommer min hästs arbete öka succesivt nu framöver....)

Ger du groov 90 eller groov 125? Om jag inte minns helt fel innehåller groov 90 inte havre det gör däremot groov 125. Men det är nog bättre att ge mer grovfoder. Har du räknat ut foderstat och vad saknas det för mineraler/vitaminer?
Han får redan så mkt grovfoder som han äter upp.
Han får Groov 125.
Det är selen som fattas nu när han bara får 2 kg. Om jag däremot räknar på 3 kg så är värdena bra...

om hästen blir piggare kan du prova mustan orginal. har likvärdiga värden som grov men utan havre

Om alla andra värden är ok utom selen låter det väldigt dyrt att tillsätta ett kilo groov för att rätta till det. Antar att det kostar runt 7-9 kr kilot? Per dag. Tokoselet ligger på 5-6 kr i veckan. :)

Går det inte att öka på grovfodret istället? Eller som någon föreslog; ge selen separat.

Grejen är bara den att personen som jag hyr stallplats av är uppfödare och jätteduktig på foder o sånt o hon ger sin 2-åring 2 kg/dag och hon tror min behöver 3 kg för han är nästan 170 cm och växer än...
Som det är nu så får han lusernhack utöver groven och hösilaget, för han är ganska svårfödd. (får fri tillgång till hösilage)
Den mineralen som saknas om han får 2 kg är selen. Om jag däremot ger 3 kg är alla värden bra (räknade ut en foderstat)...
(Står det inte 3 kg i rekomenderad giva på påsen?...hm...har för mej det men är inte säker.... dessutom så kommer min hästs arbete öka succesivt nu framöver....)
Ja, din hyresvärd är nog inte fel ute egentligen eftersom hästen får fri tillgång till grovfoder. Att det står 3 kg på påsen (vet inte heller om det gör det:confused:) så får man ju också tänka på att Krafft vill ju sälja också, och den mängden kanske/kanske inte passar din häst. Det är ju individuellt det där. Och nu var ju problemet att hästen blir för pigg och då kanske du måste få till foderstaten utan att ge mer kraftfoder?! Jag tycker fortfarande att du bör ge selen på sidan om så slipper du bry dig om den givan i alla fall. Blir hästen mager eller är han tunn (omusklad) Kanske du kan få energi någon annanstans ifrån som kanske inte går direkt upp i huvudet? Betfor kanske?

Aha, fri tillgång! Hur mycket äter hästen på fri tillgång, med tanke på siffrorna för beräkningen som ger för lite selen...

Är ingen foderexpert men tycker också det låter knasigt att öka hela kraftfodergivan (särskilt med så mycket som 1kg/dag) för att ETT värde är för lågt. Och särskilt med tanke på hur liten koncentration det är av selen i krafft groov jämfört med t ex kraffts mineraler eller tokosel.
Inte bara för prisets skull utan för att hästar mår bättre av mindre kraftfoder helt enkelt.

Aha, fri tillgång! Hur mycket äter hästen på fri tillgång, med tanke på siffrorna för beräkningen som ger för lite selen...

Jag funderade också på det här.

Och själv räknade jag på lite olika mängder hösilage/dag (8kg TS, 10kg TS och 6kg TS eftersom jag var osäker på hur mycket hästarna smäller i sig, 54% TS per kg hösilage) och kom fram till att de låg rätt högt till i Fosformängd per dag vid 8 resp. 10 kg TS per dag. La jag till den kraftfodergiva och mineralgiva jag hade tänkt mig så blev fosformängden väldigt hög om man utgår från den riktlinje jag läst (25g som max per dag?) precis på gränsen. Dessutom väldigt mycket protein och energi mot deras behov.

Har försökt pussla och pussla och inte kommit fram till något vettigt mer än att om jag lägger till kraftfoder så blir det sämre hur jag än gör :crazy: och alltså minimerat den mängden för att ändå ha något att blanda i. Men skulle man vara fel ute, att hästarna snarare får i sig 5-6kg TS/dag eller mindre (dock får de ca 3-4kg bara på kvällen) då skulle man ha kunnat öka på kraftfodret lite.

Just selen känns lite riskabelt att ge för mycket av också med tanke på att det används som gift i inte alltför höga doser! :p

Tror jag räknade på 13 kg..... Ger honom typ 5 kg, 3ggr om dan och då lämnar han nåt enstaka kilo.

Jag funderade också på det här.

Och själv räknade jag på lite olika mängder hösilage/dag (8kg TS, 10kg TS och 6kg TS eftersom jag var osäker på hur mycket hästarna smäller i sig, 54% TS per kg hösilage) och kom fram till att de låg rätt högt till i Fosformängd per dag vid 8 resp. 10 kg TS per dag. La jag till den kraftfodergiva och mineralgiva jag hade tänkt mig så blev fosformängden väldigt hög om man utgår från den riktlinje jag läst (25g som max per dag?) precis på gränsen. Dessutom väldigt mycket protein och energi mot deras behov.

Har försökt pussla och pussla och inte kommit fram till något vettigt mer än att om jag lägger till kraftfoder så blir det sämre hur jag än gör :crazy: och alltså minimerat den mängden för att ändå ha något att blanda i. Men skulle man vara fel ute, att hästarna snarare får i sig 5-6kg TS/dag eller mindre (dock får de ca 3-4kg bara på kvällen) då skulle man ha kunnat öka på kraftfodret lite.

Just selen känns lite riskabelt att ge för mycket av också med tanke på att det används som gift i inte alltför höga doser! :p
Jag hade samma problem när jag räknade ut min foderstat... Hösilaget är väldigt bra o enligt uträkningen skulle det räcka med fri tillgång på det och lite mineraler. Men jag vet att min häst skulle tappa som tusan om han bara fick den maten.
Kanske är det bättre att köpa till mineraler ändå. Verkar som om dom flesta här tycker så.

Ja, det var så jag gjorde. Fast eftersom det riskerade att bli för mycket även med bara extra mineraler (!) (fosformängden) så fick det bli en kompromiss av tillskott -Vitamin E (som ju till viss del kan kompensera för Selen) + selen kombinerat, liite mineraler och liite kraftfoder bara för att kunna blanda i.

För kusen som man märkte fortfarande var lite urfallen i hullet, äter nog rätt lite av silaget, så blev det lite mer kraftfoder, ca 1kg grund/dag, och lite mindre mineraler/tillskott. Nu är den ena alltså lite tjockis (dock inte överviktig) pga de höga silagevärdena och den andra precis lagom.

Ja, det var så jag gjorde. Fast eftersom det riskerade att bli för mycket även med bara extra mineraler (!) (fosformängden) så fick det bli en kompromiss av tillskott -Vitamin E (som ju till viss del kan kompensera för Selen) + selen kombinerat, liite mineraler och liite kraftfoder bara för att kunna blanda i.

För kusen som man märkte fortfarande var lite urfallen i hullet, äter nog rätt lite av silaget, så blev det lite mer kraftfoder, ca 1kg grund/dag, och lite mindre mineraler/tillskott. Nu är den ena alltså lite tjockis (dock inte överviktig) pga de höga silagevärdena och den andra precis lagom.
Min fosformängd blev oxå för hög hur jag än gjorde :crazy: men det va inte skadligt har jag för mej att det stod.

Just selen är ju lite läskigt oxå eftersom man inte får ge för mkt....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 630
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka