Krafft groov och kli?

towe

Trådstartare
Min häst har tidigare gått på två kg groov + ca 1/2 kg betfor men har under en period varit mkt nervig. Jag drog därför bort all krafft och gav enbart betfor under en period för att bryta mönstret (hon stegrade och bockade jättemkt). hon blev bara lite lugnare. Jag provade att helt utesluta betforen och ge 1/2 kg krafft. Hon blev perfekt i temperamentet men däremot tycker jag att hon börjar falla ur lite nu. Jag har ökat till 1 kg krafft nu och funderar på om kli kanske kan vara något? Jag har nämligen en säck sen tidigare.

Jag vet att det är svårt utan analys av höt men jag undrar bara om kombinationen groov och kli.
 
Soja??!!
Som du skriver så är det svårt utan en analys på grovfodret, men börjar hon tappa hull, så behöver hon säkert mer protein.
Hackad lucern kan jag varmt rekommendera
 
Betforn var nog boven i dramat vad det gäller nervighet.
Tyckte du att hon var ok i hull på 2 kg groov och ½ kg betfor? Då ska du försöka ge henne motsvarande mängd energi igen.
Kli + groov kan man visst ge MEN ge inga större mängder kli. Visserligen beror allt på hur höet är men kli innehåller en hel del fosfor (tvärt om betfor).
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 735
Senast: Natasja
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 026
Senast: Leroy Udsen
·
H
Trav Det här är jag inte bra på, så är det någon som kan och vill hjälpa mig att räkna ut foderstater. Har fått analys på hö´t som ingår där...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: Diestro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp