krafft energi oil?

B

blindabelinda

Nån som provat?

vad tycker ni om den?

i vilket sammanhang (varför) använder ni den?

hur mycket ger ni????

tacksam för alla möjliga var svar!! :D ;)
 
Tycker nog att det fungerat lika bra med rapsolja eller solrosolja.
 
Jag har använt den, men föredrar faktiskt vanlig majsolja. Helt enkelt för att den är billigare!

Jag använder olja för att komplettera foderstaten med energi utan att få med en massa protein. Och så håller det magen i trim samtidigt som pälsen blir blank och fin.
 
innehåller rapsolja och solrosolja samma mängder energi som foderoljan då?
jag har inte hittat någon än som har kunnat svara på det här..
 
Jag har inte gett den till min häst... Men jag är mycket intresserad av det här kring oljor och hästar.


Detta är vad jag lyckades hitta om den på kraffts sida....
Sojabönan är en fettrik böna, när man pressar denna får man sojaolja (ca35MJ energi per kg och inget protein!) kvar blir soja skrå som används som foder, detta är mycket proteinrikt (ca385g smb rp/kg och ca 13MJ).Du behöver inte räkna om foderstaten, om du inte ger mycket stora givor olja.

Med tanken på vilka typer av oljor som olika foderleverantörer rekomenderar så verkar det som att det är fleromättat fett man är ute efter...
Sojaolja innehåller ca 58,5g fleromättat fett, 22g enkelomättat fett och 14,5g mättat fett / 100g.
Om du använder tex majsolja så får hästen i sig ca 56,9g fleromättat fett, 25,8g enkelomättat fett och 12,2g mättat fett /100g.

Tänk på att inte ge för mycket olja... Det kan då ställa till med bekymmer i hästens mage genom att det stör tarmfloran. Jag vet att av majsoljan kan man ge max ca 250g/ dag fördelat på flera fodringar. Jag har för mig att 1dl = ca 95g.

I häftet (från SLU) hästen näringsbehov och fodermedel står det vegetabiliskt fett (olja) innehåller 31,3 mj / kg.

Jag ger själv vanlig majsolja till min häst... för pälsen...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
843
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 613
Senast: Motacilla
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp