Kräva återköp?

Jag ska ta tag i allt nästa vecka när jag vet mer vad veterinärerna säger. Allt känns så overkligt!! :((

Ja det är ju aldrig kul att börja så med sin nya häst..men ta det lugnt tills vidare och gör ingen större sak av det tills du vet, som sagt visar det sig vara ex bara lätta inflammationer är det lätt åtgärdat och hästen blir ju helt återställd (det är ju tex fullt möjligt att en ny häst är orolig och rör sig knäppt i hagen även som kan bidra).
Stora skador - större växlar, små åkommor - ett djupt andetag och rehabilitera. De är ju inga maskiner och kan precis som vi tillsynes utan orsak plötsligt bli lite ofräscha utan att det behöver vara något fel eller någons fel.

Jag tror få här kan bidra med några bra tips om vi inte får mer bakgrundsfakta heller än hittills.

Men tillsvidare råder jag iaf att grundligt ta reda på fakta, dvs undersöka hästen och agera utefter det :)
 
Inflammationer är kluriga, de kan uppstå bara av byte av underlag..är hästen mot förmodan känslig behöver ingen hård motion ha förekommit enbart för att det ska tillkomma.
Men samtidigt det du nämner är något som inte behöver vara något allvarligt heller utan kan vara en så simpel sak att ni rider olika och hästen varit stel i muskulatur tidigare.
En inflammation behöver inte vara en dödsdom och har den ingen speciell underliggande orsak så är det ju nåt som läker ut och kanske inte ens är återkommande. Är det nåt tillfälligt kan man ju inte heller anse hästen som skadad riktigt så.
(Faktorer som gör att det är fullt möjligt att den klarade en grundlig vetbesiktning och då för dagen ansågs vara ua)

Jag hade inte ropat hej ännu, utan hade tagit den till klinik för att utreda och göra en större koll.
Varför är haserna inte ok, och hur har detta undersökts?
Sen kan man gå vidare när man får veta prognos, omfattning etc..för det kommer nog krävas väldigt mycket för att kunna reklamera för oavsett så måste man kunna bevisa att skadan fanns före köpet och det är ofta mycket svårt.

Som ett exempel känner jag till ett fall där en bekant köpte en häst som visade sig ha en lös benbit. Ingen röntgen hade gjorts vid köpet så oddsen för att kunna reklamera var mycket små..Men hon hade bara ren och skär tur att vid kontakt m kliniken så hade det visst gjorts en röntgen på hästen som säljaren "missat" att tala om för att köparen aldrig efterfrågat och därmed kunde hon reklamera hästen då det gick att påvisa att säljaren hållt inne på informationen.
Men finns det inga bevis alls på att något är undangömt..nej då är det typ omöjligt då man har stark undersökningsplikt.


Har den undersökts nu av veterinär eller kiropraktikern?

Kliniken får väl inte lämna ut röntgensvaren hur som helst utan beställarens tillstånd?
 
Kliniken får väl inte lämna ut röntgensvaren hur som helst utan beställarens tillstånd?

Godkännande fanns att göra det så det behöver ni inte oroa er över i detta fallet.
Jag gissar på att säljaren kom på att det var dumt att avsiktligt fortsätta dölja något som klinik nr 2 kunde säga att "jo detta fanns här tidigare" klart och tydligt. Utgången hade blivit lika ändå, till säljarens nackdel som fick ta tillbaka hästen. En ganska lång historia det där..men hon hade tur och kunde ju faktiskt föra en hållbar bevisföring.

Men själv är jag för en ändring, att den som står som ägare ska ha rätt till alla journaler som finns för hästen på aktuella kliniken, även bakåt i tiden. Vad är eg motivet bakom att det inte medföljer hästen hela livet sas? Och vad är det man vill dölja? Är det en permanent skada så kan man ju ta reda på det oavsett..
Egentligen är det ju hästen som i slutändan kan drabbas värst eftersom att journalerna inte ens följer med om man byter klinik..vilket iaf jag tycker borde vara underlättande för klinikpersonal även.
 
Senast ändrad:
@tallkotten; Jag tycker det låter som sammanhängande skador ex spänning i höftled som blir kotledsinflammation fram. Nu menar jag inte att det är helfel på SI-led eller nåt men såna här grejer kan komma och då kommer de snabb. En del hästar kan gå genom eld utan att bli svedda och en del tar av sig en sko och få inflamationer i leder.
Vad är det för typ av häst och vilket användningsområde har den/har haft?

Ha nu lite is i magen med att häva köp. Den gick ändå igenom en besiktning dvs den var frisk den dagen du köpte den.
 
@tallkotten
Tyvärr så låter det som att det där kommer bli jätte svårt att häva ditt köp om du inte har en säljare utav hästen som vill ta tillbaka den. Veterinärena måste nu kunna säga närmare vad som är fel och med säkerhet säga att det finns vid köpet, vilket är mkt svårt att göra.

Jag sitter själv med häst som jag försökt att i tingsrätt reklamera då den har ett fel/skada sedan tidigare, gick igenom klinikbesiktning. Och även om mina veterinärer (3+besiktningsveterinären sa att den mkt väll kunde ha det vid besiktning) säger att hästen väldigt troligen hade detta felet innan köp och det finns bra anledning till att det inte syns vid besiktning (samt att jag hade korrenspondens med tidigare ägare innan min säljare där hästen uppvisat samma symtom om än odiagnoserat) så ansågs det att jag inte kunnat styrka nog i tingsrätten att felet fanns vid köpet.
I efterhand kan jag säga att det var DYRT att ta upp det i rätt och att förlora (jag vågade inte gå vidare rättsligt med det då det riskerar att bli ännu dyrare och förlora igen) var ännu dyrare. Det var tyvärr inte värt det. Hade varit VÄLDIGT mkt billigare att bara avliva 100.000kronors häst rakt av när felet upptäcktes istället.

Har du tur så går det att behandla hästen nu så att den kanske blir frisk?
 
@tallkotten
Tyvärr så låter det som att det där kommer bli jätte svårt att häva ditt köp om du inte har en säljare utav hästen som vill ta tillbaka den. Veterinärena måste nu kunna säga närmare vad som är fel och med säkerhet säga att det finns vid köpet, vilket är mkt svårt att göra.

Jag sitter själv med häst som jag försökt att i tingsrätt reklamera då den har ett fel/skada sedan tidigare, gick igenom klinikbesiktning. Och även om mina veterinärer (3+besiktningsveterinären sa att den mkt väll kunde ha det vid besiktning) säger att hästen väldigt troligen hade detta felet innan köp och det finns bra anledning till att det inte syns vid besiktning (samt att jag hade korrenspondens med tidigare ägare innan min säljare där hästen uppvisat samma symtom om än odiagnoserat) så ansågs det att jag inte kunnat styrka nog i tingsrätten att felet fanns vid köpet.
I efterhand kan jag säga att det var DYRT att ta upp det i rätt och att förlora (jag vågade inte gå vidare rättsligt med det då det riskerar att bli ännu dyrare och förlora igen) var ännu dyrare. Det var tyvärr inte värt det. Hade varit VÄLDIGT mkt billigare att bara avliva 100.000kronors häst rakt av när felet upptäcktes istället.

Har du tur så går det att behandla hästen nu så att den kanske blir frisk?


Tyvärr blir det ofta en bitter erfarenhet vid reklamationer då det ska mycket till och är en svår fråga att avgöra skadans omfattning, förutsättningar, uppkomst och härkomst :( Speciellt när tredje parten är helt oförmögen att föra sin talan (hästen)..
 
Och OM det är en kiro så undrar jag hur seriös/kunnig denne är om den behandlat en häst som så uppenbart har en massa fel och borde träffa veterinär pronto!

Eller en kiro som hittat på och jagat upp ts helt i onödan..Inte helt omöjligt med såna som hittar på alla möjliga diagnoser bara av att palpera hästen, böja, klämma..det kan vara alla möjliga fel som förutspås hästen från de som vill verka duktiga tyvärr.
De får ju absolut undersöka och ge sin input, men aldrig sätta någon diagnos utan ska vid tveksamheter uppmana att låta hästen vetundersökas.

Vi får väl se vad veterinär anser efter undersökningen.
 
av privat, ja. Jag valde besiktningsklinik, dom bokade.. Jag var med. Kiropraktor har kollat på hästen, aldrig varit synligt halt. Upptäcktes vid allmän hälsokoll nu. Markerar vid böjprov. Jag har som sagt bara ridit i 3-4 veckor och absolut inte så hårt så därför trodde hon inte det kunde uppkommit nu...

Men alltså....?
Du har alltså besiktat hästen på klinik vid köp. Och sen ridit den hemma efter köp 3-4 veckor. Och sen har nu ngn kiropraktor kollat hästen i din ägo då den har ngt problem och gjort en utsago att hästen har problem som skulle vara ngt gravt som funnits redan vid köpet?
Vaddå "trodde hon"? Hästen var ju klinikbesiktad och böjd och allt som ingår i en sån besiktning och hade inga reaktioner vid köp? eller?
Jag förstår öht inte varför man postar ngt sånt här innan man isåfall om det finns anledning att hästen behöver in på klinikutredning igen pga problem den nu uppvisar i din ägo, varit där och fått svar osv, och utan att detta skett redan är inne på att lämna tillbaka hästen/åberopa återköp?
 
Senast ändrad:
Men alltså....?
Du har alltså besiktat hästen på klinik vid köp. Och sen ridit den hemma efter köp 3-4 veckor. Och sen har nu ngn kiropraktor kollat hästen i din ägo då den har ngt problem och gjort en utsago att hästen har problem som skulle vara ngt gravt som funnits redan vid köpet?
Vaddå "trodde hon"? Hästen var ju klinikbesiktad och böjd och allt som ingår i en sån besiktning och hade inga reaktioner vid köp? eller?
Jag förstår öht inte varför man postar ngt sånt här innan man isåfall om det finns anledning att hästen behöver in på klinikutredning igen pga problem den nu uppvisar i din ägo, varit där och fått svar osv, och utan att detta skett redan är inne på att lämna tillbaka hästen/åberopa återköp?
Men läs hela tråden, hästen skulle till veterinär för koll pga det som kiron "hittade" och nu finns den tydligen inte länge :(
 
@skuggi förlåt å det ödmjukaste Högste Skuggi att jag inte läste hela tråden. Jag lär ju ha varit unik i att jag inte gjorde det. ;)
Skulle ju vara jättegivande om TS ville redogöra för exakt vad som var läget utifrån alla frågor folk ställde, inkl mig själv utifrån det att hästen nu tydligen är borta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 721
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 036
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 692
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp