Kräva återköp?

tallkotten

Trådstartare
Jag köpte min häst för 2 månader sedan, besiktades u.a och allt var frid och fröjd. Har kunnat rida 3-4v, och nu visade det sig att hästen måste varit skadad redan vid köpet. Dom kunde inte förstå hur hästen kunnat gå igenom böjprov och dylikt.

Hur går jag tillväga???
ska få klinikutlåtande i nästa vecka, men sen?
 
Men har du ridit en halt (?) häst menar du? Om den nu varit skadad innan köpet och inte borde kunnat gå genom böjprov.

Eftersom du pratar om böjprov antar jag att det är någon form av hälta? En hälta/skada kan komma snabbt och behöver inte alls ha funnits innan köpet. Ändrad ridstil/underlag/ryttare/träning/ny utrustning/nya kompisar som busar/springa i hagen och halka osv. Och på två månader kan mycket ha hänt.
Så du får väl behandla din häst och hoppas att den blir frisk.

Tycker jag, folk har rent fått dille på att lämna tillbaka allt som inte är precis som de planerat och tänkt sig, så det är ingen 'sanning' utan mina åsikter. Sen är det ju olika om du köpt från en privatperson eller näringsidkare, men du har använt hästen utan problem i två månader innan hälta/skada visade sig?
 
Vem gjorde besiktningen? Var du med?

Vem kunde inte förstå hur den kunnat gå igenom böjprov för två månader sedan? Har du träffat veterinär redan?

I första hand måste du ta reda på vad som är fel, om det då framkommer att skadan måste funnits vid köpet och att den borde upptäckts vid besiktningen så måste du ju kontakta besiktande veterinär och ta en diskussion där.

Beroende på vad som framkommer där får man sedan se hur man går vidare.
 
Hur visade det sig? Och hur kan man veta att det var före köpet den redan var skadad?
Har hästen genomgått några förändringar? (skoning, sadelbyte osv)

Tyvärr är det så med böjprov som är en "för dagen" besiktning egentligen, att den kunde anses som ok då - vill man försäkra sig mot annat måste man göra en mer omfattande besiktning, vilket kan försvåra att bevisa att hästen inte skulle varit frisk vid köpet.

Så nu är det upp till er att bevisa att skadan fanns där före köpet.
 
Har du köpt av privatperson? Vem gjorde besiktningen - du eller säljaren? Vad är det för skada och hur kan ni vara säkra på att den fanns vid riskens övergång?
 
av privat, ja. Jag valde besiktningsklinik, dom bokade.. Jag var med. Kiropraktor har kollat på hästen, aldrig varit synligt halt. Upptäcktes vid allmän hälsokoll nu. Markerar vid böjprov. Jag har som sagt bara ridit i 3-4 veckor och absolut inte så hårt så därför trodde hon inte det kunde uppkommit nu...
 
Vem betalade besiktningen? Det ser just nu ut som säljaren bokade och svarade för besiktningen, detta kan vara till nackdel för dig.

Du köpte en frisk häst, som säljaren kan bevisa var frisk när du fick den. Nu när du ridit har den gått sönder, och du vill ha det till säljarens fel. Varför är hästen halt? Den kan ju skada sig i hagen en timme efter att du köpt den, det är heller inte säljarens fel.

Mot bakgrund av vad du skriver här kommer det att bli svårt att häva köpet, du måste rimligen kunna bevisa att felet (om det är något fel på hästen) fanns redan när du köpte den. Säljaren kan bevisa att hästen var frisk när du köpte den.

Det är sällan garanti på hästar. Jag har aldrig varit med om det. Rida sönder en häst kan man rätt enkelt göra på ett par timmar, så det är heller ingen grund för reklamation, att du skulle ridit så lite att det inte är möjligt att hästen gått sönder.

Den kan som sagt ha snubblat i hagen, eller på väg ur boxen. Eller i boxen.
 
av privat, ja. Jag valde besiktningsklinik, dom bokade.. Jag var med. Kiropraktor har kollat på hästen, aldrig varit synligt halt. Upptäcktes vid allmän hälsokoll nu. Markerar vid böjprov. Jag har som sagt bara ridit i 3-4 veckor och absolut inte så hårt så därför trodde hon inte det kunde uppkommit nu...

Har hästen inte varit synligt halt? Isf tror jag en reklamation kan bli svår..eller vad är det du anser att den inte är frisk? Fattar inte ..och vem har utfört hälsokontroll och var?
 
av privat, ja. Jag valde besiktningsklinik, dom bokade.. Jag var med. Kiropraktor har kollat på hästen, aldrig varit synligt halt. Upptäcktes vid allmän hälsokoll nu. Markerar vid böjprov. Jag har som sagt bara ridit i 3-4 veckor och absolut inte så hårt så därför trodde hon inte det kunde uppkommit nu...

Hästen kan ju ha skadat sig i hagen?
Man måste röntga för att se om det rör sig om gamla problem. Varför gjordes hälsokollen?
 
Är det veterinär som gjort den "allmänna hälsokollen" nu? Vad var orsaken till att du gjorde en sådan 2 månader efter att den gått ua genom besiktning?

Om en häst markerar på böjprov men inte var synligt halt innan så är det väl antagligen en jämförelsevis lätt hälta. Varför någon skulle anta att den skulle vara 2 månader gammal övergår mitt förstånd. Min häst fick en spark på skinkan vid ett tillfälle och blev halt från ena dagen till den andra. Var inget som syntes utan det upptäcktes av veterinären som var där för att besiktiga honom innan jag skulle skjutsa iväg honom på träning.

Släpp tanken på att häva köp sålänge, det var dumt sagt av veterinärer i det här läget.
Det är din häst och det är ditt ansvar att behandla den. Beroende på vad det är för fel som sagt, kan man sedan fundera på om det kan vara en gammal skada. Men om du kunnat rida utan problem i två månader är det knappast en gammal skada.
 
Kotledsinfl på tre ben, haserna bak är inte ok och öm i höftleder. Efter lugn ridning i 3-4veckor?? Dessutom bara stått på grönbete i en månad nu..
 
Kotledsinfl på tre ben, haserna bak är inte ok och öm i höftleder. Efter lugn ridning i 3-4veckor?? Dessutom bara stått på grönbete i en månad nu..

Jag gissar att detta upptäcks hos veterinär? Vid en utredning. Alltså hade det - om det funnits - upptäcks vid klinikbesiktning vid köpet.

Nej, jag tror faktiskt inte att hästen var halt och dålig när du köpte den, det hade synts vid besiktningen. Säljaren kan ju bevisa att hästen var frisk när du köpte den. Allt annat måste ju ha tillkommit efter att hästen hamnat hos dig. OM du inte kan bevisa annat.
 
Kotledsinfl på tre ben, haserna bak är inte ok och öm i höftleder. Efter lugn ridning i 3-4veckor??

Inflammationer är kluriga, de kan uppstå bara av byte av underlag..är hästen mot förmodan känslig behöver ingen hård motion ha förekommit enbart för att det ska tillkomma.
Men samtidigt det du nämner är något som inte behöver vara något allvarligt heller utan kan vara en så simpel sak att ni rider olika och hästen varit stel i muskulatur tidigare.
En inflammation behöver inte vara en dödsdom och har den ingen speciell underliggande orsak så är det ju nåt som läker ut och kanske inte ens är återkommande. Är det nåt tillfälligt kan man ju inte heller anse hästen som skadad riktigt så.
(Faktorer som gör att det är fullt möjligt att den klarade en grundlig vetbesiktning och då för dagen ansågs vara ua)

Jag hade inte ropat hej ännu, utan hade tagit den till klinik för att utreda och göra en större koll.
Varför är haserna inte ok, och hur har detta undersökts?
Sen kan man gå vidare när man får veta prognos, omfattning etc..för det kommer nog krävas väldigt mycket för att kunna reklamera för oavsett så måste man kunna bevisa att skadan fanns före köpet och det är ofta mycket svårt.

Som ett exempel känner jag till ett fall där en bekant köpte en häst som visade sig ha en lös benbit. Ingen röntgen hade gjorts vid köpet så oddsen för att kunna reklamera var mycket små..Men hon hade bara ren och skär tur att vid kontakt m kliniken så hade det visst gjorts en röntgen på hästen som säljaren "missat" att tala om för att köparen aldrig efterfrågat och därmed kunde hon reklamera hästen då det gick att påvisa att säljaren hållt inne på informationen.
Men finns det inga bevis alls på att något är undangömt..nej då är det typ omöjligt då man har stark undersökningsplikt.


Har den undersökts nu av veterinär eller kiropraktikern?
 
Senast ändrad:
Hur går jag tillväga???
ska få klinikutlåtande i nästa vecka, men sen?

Du väntar och ser vad du får för klinikutlåtande nästa vecka och om veterinären kan intyga med full säkerhet att problemena funnits vid köp. Om veterinären inte kan intyga det, får du ju påbörja rehabiliteringen av din häst i samråd med den behandlande veterinären.
 
Det tycker jag med att det borde ha gjort! Men det verkar inte som dom har böjt ordentligt.. Ska som sagt till klinik nästa vecka för mer utredning.. Men får väl bita i de sura och börja behandla, kul på en ny häst man knappt hunnit rida!
 
Men du valde ju klinik vad jag förstår, och jag har svårt att se att de skulle ha schabblat med böjning. Det är betydligt vanligare att veterinärer anklagas för att ha böjt fram en hälta, än att missat att böja fram en reaktion.

Som sagt kan det räcka med att byta underlag och ryttare för att just kotledsinflammationer ska komma som ett brev på posten. Det är inget säljaren kan lastas för.
 
Det tycker jag med att det borde ha gjort! Men det verkar inte som dom har böjt ordentligt.. Ska som sagt till klinik nästa vecka för mer utredning.. Men får väl bita i de sura och börja behandla, kul på en ny häst man knappt hunnit rida!

Vem har undersökt hästen nu då?

Och påtal om det..finns det de som böjer åt helskotta för hårt också och framkallar de alla möjliga reaktionerna. Böjer man fel blir vilken häst som helst halt tillfälligt.

Har du pratat med säljaren förresten? Om man nu känner sig så missnöjd över köpet så kan det ju vara så att säljaren går med på att ta tillbaka hästen och letar ett nytt hem åt den också i stället för att tjafsa - så vet jag en del som gjort om det varit så att köparen känt sig missnöjd och att man inte kunnat se att hästen blivit grovt skadad/värdeminskad.
 
Jag ska ta tag i allt nästa vecka när jag vet mer vad veterinärerna säger. Allt känns så overkligt!! :((

Ta inte ut sorgen i förskott, vänta och se. Om det är kiropraktorn som nu undersökt hästen och gjort dessa fynd så finns ju även möjligheten att kliniken nästa vecka är på samma linje som kliniken du anlitade för två månader sen, dvs att din häst är frisk. Vi får hålla tummarna för det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 721
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 036
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 692
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp