Kräsen ponny

lil-sis

Trådstartare
Nu har hon börjat rata maten igen. Hon petar ur äpplena och äter dem men inte själva kraftfodret. Hon brukar ledsna men det här har hon inte ätit mer än några veckor

Vad äter era kräsmagade små odjur?

Hon behöver något med MKT(!!!) proteiner i, för det är det enda hon behöver komplettera till höet.

Om jag inte minns fel så hade det nya proteinvärde runt 20gr per kg foder och det jag räknat på låg iaf på det dubbla :crazy:

Soja vill jag inte ge. Och havre går inte, då blir hon en liten otäck bitch.

Tips?
 
Har haft samma problem... Mitt tips är att blanda med äpplemos (hon gillade ju äpple) och så varannan dag ungefär så minskar du mängden mos så att det på så sätt bli mindre och mindre mos i fodret. Min förra pålle var så lättlurad :smirk: Det kan ju vara värt ett försök för att få henne att äta!
 
Glömde lite i förra inlägget... Testa korn och blanda upp med något havrefritt färdigfoder med mycket protein. Jag tror att Mustangs breed är utan havre.
 
För mkt energi både i Mustang Breed och Hippp Alfa (som jag har testat och det gick väl sådär). :crazy:
 
Vad tror du om lucern (protein 100, MJ 8,8), eller kanske vetekli (protein 108, MJ 8,5)? Det brukar vara gott tillsammans med äpplemos oxå, det äter till jag till frukost!! :) Annars finns ju krafft protein.
 
Vill ha minsta möjliga energi för hon står på tre gånger behov nämligen (fri tillgång) :crazy: Protein åt hon innan det tog slut hos återförsäljaren, får väl ge det en chans till men kanske blanda ut med ngn dl örtmüsli eller nåt.
 
varför inte soja? :confused:
annars kan du ge lucsern,men det kan va svårt att få i hästen det,annars e'soja rätt bra.....gör som du vill

johanna
 
Därför att jag inte gillar soja och ponnyn är hyperkänslig för sådana "rena" foder.

Hur kul är det med 2dl soja i krubban?
 
Hur mycket protein behöver du då? Och hur mycket MJ kan du tänka dig?

På vilket sätt är hästen känslig? Allergisk eller bara kräsen?
 
Kräsen OCH blir kanontjock i benen.

Hon behöver ca 100 protein till utan energi, så med energi behövs det naturligtvis ännu lite till för att hålla kvoten vettig (strax över sju behöver hon).
 
Vetekli + lite melass och vatten. Det brukar gå ner hos de flesta kräsna hästar.
 
Vad tror du om ett halvt kg krafft breed? Det blir 100 gr protein men bara 5 MJ.

mvh Jessica
 
Kan du inte blanda ut Protein med tex Eggermans Seniormüsli? Den har rätt mkt protein (fanns någon annan variant med lite högre kvot? *glömsk*)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 273
Senast: calm
·
Foder & Strö Hästen måste ha så socker- och stärkelsefattigt det någonsin går. Stallets hösilage har i år 18 gr srp per kg foder... 🙈 Hästen äter...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 894
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 112
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp