Kräsen häst...

S

Sweet

Ni som har kräsna hästar, vad ger ni för kraftfoder? Har fått hem en foderhäst som tidigare bara fått fri tillgång till hö. Hon äter inte havre eller betfor, hon bara smakar lite sen låter hon det vara. Så jag får väl köpa något sorts färdigfoder men vilket ska jag välja? Kan man få "smakprov" i affären för att ta med hem och se om hästen äter det? Vill ju inte köpa dyrt kraftfoder om hästen sen inte äter det... :crazy:
 
Hej.
Har en jättekräsen kuse här hemma, han gillar inte heller havre el. korn. Jag har köpt Krafft Musli och blandat ned havren/kornet i. Det tycker han är SMASKENS :d

Den som söker, han finner.
 
annars kan du pröva att hälla melass över....
Om du vill pröva något färdigfoder för du nog höra i butiken, för det tror jag varierar. Annars kanske det finns någon annan hästägare du kan få köpa/få något smakprov av...
 
Jag ger min äldre häst fodret Total från Kvarnby Foder och han är kräsen men detta foder äter han mer än gärna.

/Annelie
 
Min medryttarhäst äter hellre hippo alfa än havre. Han sorterar noga ut alla pellets och äter dem först. Sedan kanske han tuggar i sig havren när allt hö är uppätet, ungefär...

Min gamla häst ratade sina grusmineraler så jag har köpt Fibergi müsli till honom (för mineralernas skull i första hand). Det smaskar han i sig med god aptit. Men han är inte superkräsen utan äter egentligen det mesta. Många hästar gillar müsli (medisen också!).
 
Behövs det något kraftfoder då? Vad har du för värden i höet och vet du vad hästen har för mj behov?
 
Müsli foder brukar gå i den kräsnaste av hästar...
Det finns massor att välja på.
Dodson och Horrell
Eggersmann
Dynavena
Krafft
Fibergi(nästan som müsli)
Baileys horse feed
är dom jag kommer på just nu. Jag har mycket bra erfarenheter av Dodson & Horrell`s foder samt Eggersmann.
 
kraffts pelletrerade färdigfoder brukar gå hem hos de flesta.
min kräsna häst älskar dem allihop, grund, breed, grov osv :banana:
 
Min kräsna häst äter inga pelletterade fullfoder. Hon älskar havre, tycker betfor är mums, och äter luzernpellets med god aptit, men bara om man blötlagt dem länge men med inte alltför mycket vatten.

MEN man måste ha lite tålamod!
Min lilla hoppa tar ett tag på sig att bestämma sig för om hon tänker gilla ett foder eller inte! 1-2 veckor är inte ovanligt. Ge en mycket liten mängd foder, och ta bort det som inte blir uppätet innan du fyller på nytt.
Fast kolla först om det verkligen behövs, som någon annan skrev. Det är ju faktiskt ingen självklarhet att hästar ska ha kraftfoder!
 
min pålla vill ha variation i maten, den kan gå några månader då hon inte äter korn/lucern osv men sen äter d igen...

pasture mix o racing balance har hon ätit ganska ofta utan o strejka, samma sak med fibergin den älskar hon
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
843
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 475
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp