Kräksjuka - uttorkning?!

O

oskis

Usch min lilla tös har åkt en fruktansvärd kräksjuka!!!
Det hela började igår morse vid halv åtta, sedan kräktes hon hela dagen (säkert 20-30 ggr). Hade även lite diarée igår em.
Under natten kräktes hon ingenting, men fick feber, som högst 39 grader. Imorse låg den på 38.2.
Hittills idag har hon kräkts tre gånger, två ggr imorse och en ggn nu förut.
Igår gick det bra att få i henne vätska, även om hon inte fick behålla den så länge alla gånger.
Idag är det tyvärr mycket svårare att få henne att ta vätska! :crazy:
Hon är mycket hängig, ligger hela tiden, tittar på film, verkar mest stirra i tomma intet tycker jag, men svarar på tilltal och är "med" så där.
Hon kissar trots allt relativt bra, kissade imorse och nu kl 14.20 kissade hon ganska rejält.
Jag har hela tiden varit i kontakt med sjukvårdsrådgivningen men de tycker att man kan avvakta eftersom hon kissar....

Det jag funderar på är tecken på uttorkning - hur vet man när det börjar bli akut? Är det endast om de kissar eller ej som man går på?
 
Sv: Kräksjuka - uttorkning?!

Eftersom hon inte bara har kräkningar utan även feber.Tycker jag att du absolut skall åka in med henne.Denna värme är inte att leka med när en bacill gör intrång.De får tycka att du/ni är pjåskiga,men det är nästan alltid så, att vi mammor har en bra magkänsla när ngt inte står rätt till med våra telningar.
Om de inte tar dig/er på allvar,så ställ då frågan;Om något skulle gå galet,tar du då på dig ansvaret för mitt barn?
DET brukar få den mest sturska läkaren att vika sig.Lycka till:)
 
Sv: Kräksjuka - uttorkning?!

Eftersom hon inte bara har kräkningar utan även feber.Tycker jag att du absolut skall åka in med henne.Denna värme är inte att leka med när en bacill gör intrång.De får tycka att du/ni är pjåskiga,men det är nästan alltid så, att vi mammor har en bra magkänsla när ngt inte står rätt till med våra telningar.
Om de inte tar dig/er på allvar,så ställ då frågan;Om något skulle gå galet,tar du då på dig ansvaret för mitt barn?
DET brukar få den mest sturska läkaren att vika sig.Lycka till:)

Snälla ställ inte den frågan... Hur vill man att läkaren ska "vika" sig, vad vill ni att de ska göra? Inläggning med dropp? Det kan man inte göra på alla barn som kräks... Om man är orolig för sitt barn och vill åka in så gör det, kan ju vara bra att någon tittar på barnet.
Men annars är det bara att följa de råden som finns, om barnet inte är uttorkat finns det ju inte så mycket för sjukvården att göra, då är det egenvård som gäller.

TS, är hon slö och du inte får i henne så åk in så de får kika till henne. Eller du kanske redan har varit? Såg att klockan va mkt.
 
Sv: Kräksjuka - uttorkning?!

*kl*

Oskis har varit inne på sjukhus sen igår kväll. Lilltjejen har haft vätskedropp hela natten. Dom får ev åka hem i em (inte hört något på ett par timmar nu) men lillan har fortfarande feber
 
Sv: Kräksjuka - uttorkning?!

Jag håller alla tummar som går.:love:
Vet inte varför man inte kan ställa "frågan på sin spets" sas:confused: (annae)
Det är våra barn det gäller,och kan läkaren inte "garantera" att jag fixar detta hemma,då är det bara så,att de får ta tag i saken.Tror att många läkare tänker ngr varv till,om de får lite press på sig.Vågar lyfta luren och be en mer erfaren kollega om råd.DET har ingen blivit hängd för",vad jag vet.Tyder bara i mina ögon på att jag som läkare har en sund inställning till min Egna Medvetna Inkompetens.Att jag som förälder litar på deras omdöme,borde stärka dem i deras roll.Som dessutom är alldeles självvald,eller?
 
Sv: Kräksjuka - uttorkning?!

Jag bestämde mig igår em/kväll för att åka till akuten med lilltjejen.
Väl där så bedömde de snabbt att hon var MYCKET medtagen samt förmodligen uttorkad. Eftersom hon både kräktes, hade diarée samt feber så skickade de oss direkt vidare till Centralsjukhuset i Karlstad där de har barnakut.
Väl där blev det en lång väntan, men prover togs som visade att hon var uttorkad.
Vi blev inlagda på barnavdelningen med vätskedropp, hon hade droppet hela natten och en bit in på förmiddagen idag.
Hon har inte kräkts nåt sen igår vid halv sextiden, men har idag väldiga diaréer.
Idag har hon ätit lite grann samt druckit ganska bra.
Vi blev utskrivna från barnavdelningen efter lunch idag, hoppas nu att det fortsätter att gå åt rätt håll.

Tack Borboleta för att du är en sån ängel! :bow:
 
Sv: Kräksjuka - uttorkning?!

Tack Borboleta för att du är en sån ängel! :bow:

:o Om det är någon som är en ängel är det din fina tjej (och hennes otroligt engagerade mamma) :love:


Är bara glad att "ni" mår bättre nu
 
Sv: Kräksjuka - uttorkning?!

Nu kommer ytterligare en fråga här.... Igår och idag har lilltjejen fått en väldig diarée, har säkert bajsat 10 ggr idag (vattnig konsistens).
De sa på sjukhuset att diaréerna kan släpa efter ett par dagar, men det jag börjar undra över är om det är normalt att de tilltar?

Men frånsett diaréerna så börjar hon mer och mer bli sig själv igen, idag har hon lekt långa stunder och största tecknet på att hon börjar må bra igen är att hon "tjattrar" heeeeeeela tiden igen ( hon pratar konstant hela tiden - gjort sen hon var väldigt liten) :):love:
 
Sv: Kräksjuka - uttorkning?!

Vet inte om risken är att du blir förvirrad.Men har de tagit avföringsprov?
Har ni fått träffa en "gammal" och erfaren barnläkare samt en infektionsläkare?
Hoppas att ni känner att ni blir tagna på allvar när ni har kontakt med sjukhuset.
Var själv småbarnsmamma på 80-90talet.Känner igen mig och jag var envis,ifrågasättande när det kom till att jag inte fick svar som verkade rimliga.STÅ PÅ DIG!:bow:
 
Sv: Kräksjuka - uttorkning?!

Inget avföringsprov är taget, bara blodprover...då tog de vanliga proverna, blodvärde, infektionsprover m.m, samt att de tog prover för att se om hon var uttorkad (saltbalans m.m).
CRP låg på 36 så de räknade det som en virusinfektion, sen visade ju även proverna då på uttorkning.

Har också funderat på detta med avföringsprov! Fortsätter detta så får de minsann ta ett sånt också.

Tydligen så härjade magsjukan hej vilt på lillans dagis och har gjort under en längre tid ( fick reda på idag när jag ringde). Flera barn hade insjuknat under slutet av förra veckan också, en pojk på samma avdelning hade även han blivit inlagd med dropp under helgen.

Kan tillägga att jag är inte värst sugen på att släppa tillbaka lillskruttan till de där smittorna innan sommarlovet....:crazy: Jag jobbar endast 3 dagar nästa vecka, sedan har vi sommarlov i 2 månader.... Denna veckan ska hon ju självklart inte dit!
 
Sv: Kräksjuka - uttorkning?!

:(:( Tycker att det låter obehagligt likt Salmonella.:confused::confused:
Klart som 17 att man tar avföringsprov,om en "hel" dagis avdelning har drabbats.
 
Sv: Kräksjuka - uttorkning?!

Nu kommer ytterligare en fråga här.... Igår och idag har lilltjejen fått en väldig diarée, har säkert bajsat 10 ggr idag (vattnig konsistens).
De sa på sjukhuset att diaréerna kan släpa efter ett par dagar, men det jag börjar undra över är om det är normalt att de tilltar?


När sonen (10 månader) hade magsjuka (REJÄL!) för tre veckor sen bråkade jag till mig en tid på barnkliniken här i stan. Den sjuksköterskan jag talade med ville absolut inte ta in honom för att titta på honom, men när jag själv påpekade att jag var sjuksköterska och krävde att de kunde kolla hur han låg till vätskebalansmässigt så "fick jag väl komma då...." Jag blir så trött på att man ska behöva "ta till storsläggan" bara....

Nå, iallafall så sa den läkaren jag träffade då (barnöverläkare) att diarréer KAN sitta i upp till 6 veckor (!!!!!!!!!!!!!!:eek::eek:) efter att kräkningar upphört. Jag höll på att dö. Lyckligtvis så gav diarreerna upp efter en vecka på min son. Så var inte förvånad om hon kommer ha diarreer någon/några dagar till, men sitter de fortfarande i efter helgen skulle iallafall jag ringa in och be dem ta avföringsodling.... Lycka till, det är VIDRIGT med magsjuka barn, det skulle förbjudas.
 
Sv: Kräksjuka - uttorkning?!

Tack alla för era svar! :bow:

Här kommer en uppdatering om dagsläget:
TROR att magen börjar bli bättre, hon har inte bajjat riktigt lika många gånger idag och det börjar bli liiiiiite mer konsistens i det hela (ursäkta detaljerna :smirk:)
MEN imorse var febern högre igen!!! :crazy:
Igår morse hade hon 37.4, idag 38.1..............nu ikväll har hon 39.0.................:crazy::confused::(
Har varit i kontakt med sjukvårdsrådgivningen flera gånger, även barnakuten i Karlstad....men de säger att det inte är ovanligt och att man ska avvakta...............
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har jourtid klockan 17.00, så ni behöver inte fundera över detta. Behöver bara få skriva av mig och höra om det är någon annan som har...
2
Svar
23
· Visningar
2 888
Senast: Melli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp