Kr*fft Groov m.m.

M

Mount Never Rest

Lite funderingar när jag knåpar på med foderstaten....
Läste i några andra trådar så då fick jag lite funderingar...

Vad är lämpligast att ge dräktiga ston?
Kr*fft Groov eller Pluss Grön???
Om man ger Groov måste man ge extra mineraler då??
Är det i sådana fall Miner Grön som gäller??

Eller måste man alls ge något extra om man ger havre+hö?? Om man utgår ifrån att man inte vet mängden mineraler i höet...

Sv: Kr*fft Groov m.m.

Vad som är lämpligast att ge dräktigt sto beror förståss på innehållet i grovfodret.
Det är extra viktigt att analysera om man har ett dräktigt sto.
Jag har uppfattat det så att många väljer Pluss Grön, det har ju en mycket högre Smrp/Mj kvot än Groov (Pluss ligger på 20, Groov på 10, nya Groov på 12).

Beror också på höets mineralinnehåll, har man inga värden tycker jag nog att Miner Grön är ett bra val eftersom det har en ganska "neutral" kvot, 2 (har jag för mig att den ligger på).

Jag hade nog gett mineraler utöver havren och höet, för att vara på den säkra sidan. Bättre litet överskott än underskott.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kr*fft Groov m.m.

Jo, jag har analyserat hö (förutom mineralerna:angel: ) och får hjälp av en här på Buke att räkna foderstat.
Men jag började fundera om jag egentligen krånglar till det onödigt genom att ge Kr*fft, om det helt enkelt vore bättre att strunta i det och bara ge havre, korn, hö och gröna mineraler i stället...
Jag får nog höra vad min "foder konsulent" tycker:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 603
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka