Kotring på alla 4 i hagen om hästen slår i sig ibland?

Fashionistan

Trådstartare
Mitt sto slår i sig ibland så att det låter när hon går utan skydd i hagen, har alltid skydd vid jobb med mig! (Ibland även boots)
Detta beror ju på att hon inte är fullt balanserad ännu och att hon växer en del fortfarande, men är ju absolut inte okej!
Hon har inga sår eller liknande men det "klonkande" ljudet känns inte bra!

Jag är inte säker på att jag vill ha benskydd 24/7 på henne med tanke på blistring och allt sånt, men jag funderar på om kotringar skulle fungera? Dom sitter ju löst och snurrar så det lär hon ju kunna ha dygnet runt om man kollar till dom varje dag? :)

Vad har ni för lösningar?

Sv: Kotring på alla 4 i hagen om hästen slår i sig ibland?

På en unghäst skulle jag inte ha skydd på i hagen, helt enkelt för att den ska lära sig att hålla isär benen själv.

Har samma problem till och från, en sak är väl om de "bara" trampar av sig en sko, nackdelen är ju när det blir grövre skador- min trampade nyss av sig en bit av hovväggen med fina veterinärsräkningar och en härlig konvalecens på det ;), så nu får han helt enkelt gå med terrängskydden på sig i hagen!:angel:

Däremot skulle jag gärna vilja slippa boots som ger skav, kanske denna tråd även kan ge tips på hur man löser den biten..?

Är det bara klonkande så låt henne lära sig var hon har sina egna ben utan skydd.
Skulle hon däremot skada sig av det som balltramp och så då funkar kotringar.
När min donna gick på sommarbete förr om åren var hon tvungen att ha kotringar för hon var så glad av det att hon trampade sig själv i karlederna.

INGA skydd låt hästen lära sig vart den ska sätta fötterna!

Se även över hovarna och skoningen, bättre överrullning kan lösa problemet.

Så länge inga skor rycker eller hästen skadar sig mera hade jag låtit den vara naken. Min valack fick gå med boots i hagen/vid ridning en period på något år när skorna bara flög hela tiden (och hans ena hov blev rätt svårskodd). Men nu har han vuxit i sig kropp och gång så nu har han sluppit boots sedan vintern som blivande 6-åring. Samma hovis och inget direkt ändrat i skoning utom någon panikskoning där v fram verkligen INTE fick trilla igen på någn vecka.

Vid ridning tycker jag absolut att man bör skydda unghästar lite, de ska inte behöva vara rädda för att försöka göra vad ryttaren ber om. I hagen däremot skulle det krävas MYCKET mer för att jag skulle sätta på någon typ av skydd. Så i ditt fall hade jag väntat ut hästen i stället :)

Vilka ben slår hästen i?

Jag hade inte satt på skydd om hästen inte får sår, det är större risk att den får skador av själva skydden isf.

Slår den ihop samma sidas fram- och bakben hade jag talat om det för hovslagaren, som kanske kan snabba på överrullningen lite. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: WildHorse
·
Hästvård Min häst har sedan han vinterskoddes med brodd och allt som hör till och även sedan han fick sällskap i hagen börjat göra illa sig...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 447
Senast: wildrose
·
G
Hästvård okej, ska försöka göra det hela förståeligt, för jag behöver verkligen åsikter, ideer, erfarenheter och minsta lilla halmstrå att gripa...
2
Svar
23
· Visningar
4 213
Senast: devere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar