Kotledsvrickning hur lång tid tar det för att gå över ca?

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Min häst har troligen fått en kotledsvrickning och har haft boxvila i 1 vecka och är inte riktigt bra än, han står inne med Back On Track underlägg..tänkte bara höra hur lång tid brukar det ta innan det går över? Nån som själv haft en häst med en kotledsvrickning?

Sv: Kotledsvrickning hur lång tid tar det för att gå över ca?

Min pålla fick en kotledsvrickning hö bak 2004. Det tog ganske precis 6 mån för skadan att läka ut så hon blev ohalt. Sedan försiktig igångsättning, vilket tar lika lång tid som hästen står.

/Lizzie

Mitt sto fick en kotledsvrickning på ena fram för en dryg månad sen.Uppsökte klinik och veterinären sa att det tar 6-7 veckor att läka. Mitt sto skulle stå 5 veckor och sedan sättas igång lugnt. Behövde inte ha henne på boxvila och inte lindad om hon tog det lugnt i hagen (vilket hon oftast gör). Har ridig första gången idag och hon är ok nu.

6 månader låter länge, då måste det väl ändå övergått i en inflammation? 6-7 veckor är det normala, är det inte bra då så behöver förmodligen hästen behandlas.

pemi

Det märks ingenting på honom att han är halt eller markerar utan bara om man böjer och sen när man springer på hårt underlag med honom..jag pratade med hans tränare idag som han står hos och hon menar på att han är mycket bättre men fortfarande inte helt ok..
hon visste inte ens att han var halt för hon hade inte märkt eller känt nånting i ridningen utan när vi skulle göra vetrinärkollen inför avelsvärderingen så upptäckte det att han markerade..och att han troligen vrickat till sig i hagen för när han böjde så satt hältan i länge
Men det bästa är att låta honom vila i boxen då? för han är ju som sagt en liten vilde i hagen

Ja som veterinären sa till mej så kulle de hålla sig lugna. Så boxvila några veckor till och skrittpromenader verkar väl vettigt. Lite bör de ju röra på sig förstås.

pemi

Jag brukar jämföra med människor, och om vi vrickar oss, inte sittar vl vi med foten i vädret i 6 veckor, utan nej, vi ska ut o gå! Hästar är ännu mera rörelseberoende, så boxvila känns alltid så himla förlegat för mig.
Och efter bara några dagars boxvila kan både beteendestörningar och kolik mm komma, samt dålig cirkulation vilket leder till ännu sämre läkning. Och om man ex ordinerar 1 veckas boxvila, vad händer i hagen sen, jo fullt ös medvetslös.

Bättre att låta hästen få gå i sin stora hage som vanligt. Min mening.

Vid en vrickning har ett eller flera av ledbanden, som håller benen som ingår i leden på plats, översträckts. Då lossnar ett ledband från en mindre eller större del av sitt fäste. Medan det läker fast igen får man inte dra och slita i det för då blir det för långt.

Om ledbandet blir för långt skadas brosket på ledytorna för alltid när benen i leden gnuggas mot varandra. Under läkningstiden ska leden hållas så still som möjligt så inte ledbandet läker fast i uttänjt läge. Människor kan oftast förstå instruktioner om hur de ska röra sig för att inte dra i ledbandet och de kan använda krycka, hästar har svårt för det.

På människor är en genomsnittslig läkningstid för en vrickning ca 6 veckor. Sen finns det pytte vrickningar som läker fortare och väldigt stora avlossningar av ledbandsfästet som aldrig läker. Det är rimligt att tro att det är likartat för hästar. HH

pemi skrev:
6 månader låter länge, då måste det väl ändå övergått i en inflammation? 6-7 veckor är det normala, är det inte bra då så behöver förmodligen hästen behandlas.

pemi

Enligt behandlade veterinär är det tydligen ganska vanligt med 6 mån konvalecens vid allvarliga kotledsvrickningar.

Min häst fick ett gipsbandage som satt på i 3 veckor och under den tiden fick hon stå i sjukhage. Sedan blev det återbesök var 3:e vecka till kliniken för att kolla upp pållan tills hon var ohalt och det tog ganska precis 6 månader. Under denna tid fick hon gå i hage, men en ganska liten. Dock inga andra aktiviteter såsom promenader etc. Det var aldrig tal om någon ledinflammation. Däremot så hade hon en skada på collateralligamentet, som blivit rejält uttänjt. En skada som enligt vet. kan ta upp till 1 år att läka ut helt.

De flesta vrickningar läker nog snabbare, men som sagt, blir det skador på ligament osv. Då tar det längre tid.

/Lizzie

SvartaHingsten2003 skrev:
Det märks ingenting på honom att han är halt eller markerar utan bara om man böjer och sen när man springer på hårt underlag med honom..jag pratade med hans tränare idag som han står hos och hon menar på att han är mycket bättre men fortfarande inte helt ok..
hon visste inte ens att han var halt för hon hade inte märkt eller känt nånting i ridningen utan när vi skulle göra vetrinärkollen inför avelsvärderingen så upptäckte det att han markerade..och att han troligen vrickat till sig i hagen för när han böjde så satt hältan i länge
Men det bästa är att låta honom vila i boxen då? för han är ju som sagt en liten vilde i hagen

Jag var till vet. för 1,5 vecka sedan med min häst som vrickade sig i hagen för ca 10 veckor sedan. Han har varit ungefär som din häst. Ohalt i ridhuset o så men halt på hårt underlag. Vet. behandlade med kortisonspruta i leden o sen fick han vila i "boxhage" i ca 3 dagar, sen fick vi börja skritta och ska på återbesök på torsdag. Då ska han förhoppningsvis vara frisk! :bow:

Ja min häst står hos sin tränare nu och jag kommer att hämta hem honom på ons..men hon sa att han ska vila ytterliggare 2 veckor..stå ute i en sjukhage och sen gå promenader på 20 min..sen ska hon komma om 2 veckor och böja honom igen och se om han är bra..
Hon sa att dte tar ca 4-6 veckor för att det att gå över beroende på hur pass allvarlig den är och hon menade på att han verkar inte ha så pass allvarlig eftersom han blivit mycket bättre på 1 vecka.

Labero skrev:
Jag var till vet. för 1,5 vecka sedan med min häst som vrickade sig i hagen för ca 10 veckor sedan. Han har varit ungefär som din häst. Ohalt i ridhuset o så men halt på hårt underlag. Vet. behandlade med kortisonspruta i leden o sen fick han vila i "boxhage" i ca 3 dagar, sen fick vi börja skritta och ska på återbesök på torsdag. Då ska han förhoppningsvis vara frisk! :bow:

Håller tummarna för dig att han är frisk!! det är så tråkigt när sånt här händer :( och jag som skulle avelsvärdera min hingst i mars så den har vi fått stryka :cry:

Vad tråkigt!!

Men du kan väl fortfarande visa honom på exteriörbedömningen och spara ridprovet till nästa år? Eller gäller det bara när de är tre år, din är väl fyra? :confused: Kolla upp det tycker jag, synd om du måste vänta ett helt år till.

anja skrev:
Vad tråkigt!!

Men du kan väl fortfarande visa honom på exteriörbedömningen och spara ridprovet till nästa år? Eller gäller det bara när de är tre år, din är väl fyra? :confused: Kolla upp det tycker jag, synd om du måste vänta ett helt år till.

Ja jag kan visa honom iaf och göra ridprovet på riks men jag känner att jag kan lika väl vänta till nästa år och göra allt med en gång..
sen så vill jag inte att han ska anstränga sig vi inte riktigt vet när han kommer bli helt bra..

Usch vad trist!! :cry:

Själv kom jag ut till stallet igår kväll o hade tänkt mig att vi skulle ut o skritta en liten sväng i månskenet, men det blev inget av med det. Labero var varm i sitt behandlade ben så det var bara att plocka fram kylbalsamet istället. :cry:

Labero skrev:
Usch vad trist!! :cry:

Själv kom jag ut till stallet igår kväll o hade tänkt mig att vi skulle ut o skritta en liten sväng i månskenet, men det blev inget av med det. Labero var varm i sitt behandlade ben så det var bara att plocka fram kylbalsamet istället. :cry:

Nää vad tråkigt :( ja det är nog många som har skadade hästar tyvärr *suck* så trist när dte händer!

Nu har Labero & jag varit till veterinären igen.
Han är frisk!!! :bump: :banana: :bump:

Mitt sto fick kotledsvrickning för två höstar sedan.. på sitt framben. När jag hämtade henne från sommar hagen så var hon TOKHALT alltså näst intill blockhalt. Fick traila ner henne till stallet... vet kom och konstaterade vrickningen och hon fick medicin och ordination vila. Nu hör det till storyn att min häst verkligen INTE kunde stå inspärrad i en box dygnet runt, inte ens någon timme. Plus att de andra hästarna gick ute dygnet runt då. Så hon fick gå i en egen hage tillsammans med den lugnaste hästen i stallet. Redan dag två så gick hon mycket bättre, de låg ner på nätterna och sov men på dagarna så stod de mest och betade.

Dag 7 så skulle vet. komma på återbesök, och gissa om att han var förvånad, häst kraken var ju ohalt! Så då fick vi ta och börja med prommisar osv.. Hon blev helt återställd efter 1månad (kanske), svårt att säga, iomed den skadan så flippade hon helt i huvudet, och blev inte ridbar förrän många månader senare (i ett annat stall dessutom).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II