kotledsinflammation!

L

limited_edition

hej!
har en ponny som blev halt i juli månad... hon kom till vet i slutet av augusti och var 3.gradigt halt båda fram... behandlades med kortison och tuppkam. vila 3veckor och sedan fortfarande samma reaktion!???.

nu var vi hos veterinär igen igår och då var det samma reaktion som i september, finns inget på röntgen, så det blev behandling igen.. denna gången fick jag ett recept på metacam och nån typ av smärtstillande typ. som zon fast för häst...

nu undrar jag om det är någon annan som vet ungefär hur lång tid det tar för att hästen skall bli helt bra samt om det skulle vara kronisk kotledsinflammation.. vad gör man då? kan man få det til dolt fel? köpte nämligen hästen i maj månad..

Sv: kotledsinflammation!

Jag vet bara att man oftast måste spruta hästarna 2ggr m cortison och tuppkam för att det ska hjälpa. Har en häst här som blivit sprutad 3ggr,den tredje gången med ett starkare cortisonpreparat. Han verkar vara ok nu .Det är en 3-åring där inridningen bara påbörjats så vi får hålla tummarna på att inflammationen inte kommer tillbaka. Han hade en lös benbit i hasen som trol gjorde att han överbelastat fram. Benbiten är nu bortopererad.

Spinner på din tråd lite om kron.kotledsinflammation. Någon som vet när den blir kronisk?? Givetvis individuellt fr häst till häst.
Hur länge måste de gå med inflammationen för att den ska bli kronisk? (utgår fr att rtg inte visar några förändringar).
Finns det någon här som provat att låta hästen vila (gå i hage) i något år för att vila ut skadan när inte den blivit bra efter diverse sprutningar?? och hur har det gått?

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
481
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 156
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
872
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur