Kotledsinflammation

H

*Hoppan*

Jag står i begrepp att skaffa mig en häst efter en tids "hästfrånvaro" och nu har jag hittat en som motsvarar alla mina drömmar och förväntningar, MEN, det står till så att denna hästen har nyligen tillfrisknat efter en kotledsinflammation.

Vad gör jag? :confused:
Ska jag glömma min "drömhäst" eller är det riskfritt att ta hem henne?

Jag kommer att låne henne på foder ett ganska bra tag för att se att allting stämmer överrens och jag får för mig att jag kanske då hinner se om hon håller för min ridning.
Har tänkt mig att syssla med allroundridning så det blir ju en ganska allsidig träning.

Snälla dela med er av era erfarenheter, bra som dåliga....

Sv: Kotledsinflammation

Dersom det er en kotledsinflammation forårsaket av en akutt skade,og hesten har korrekte vinkler i sine kotar ,ville jeg ikke vært redd,dersom den ikke har gått med det ubehandlet over lengre tid.
Kanskje lurtå ta ett bilde for å se at ikke det er rtg.forandringer,hvis du er usikker på hvordan skaden har opstått.

*Hoppan* skrev:
Jag står i begrepp att skaffa mig en häst efter en tids "hästfrånvaro" och nu har jag hittat en som motsvarar alla mina drömmar och förväntningar, MEN, det står till så att denna hästen har nyligen tillfrisknat efter en kotledsinflammation.

Jag kommer att låne henne på foder ett ganska bra tag för att se att allting stämmer överrens och jag får för mig att jag kanske då hinner se om hon håller för min ridning.
Har tänkt mig att syssla med allroundridning så det blir ju en ganska allsidig träning.

Jag skulle inte ge mig på det. En häst skall man ägna så mycket tid på och pengar. Fast det är alltid bättre om kotledsinflammationen bara drabbade ett ben än om det vara båda (t.ex. fram). Dubbelsidig kotledsinflammation skulle jag sky som elden.

Annars kan ju långtidsfoder vara ett alternativ för att se att det fungerar. Även om hästen kostar en liten slant bara, så kan det bli en stor med vetkostnader om du köper den. För du kommer väl inte att ha hjärta att ta bort den om det visar sig att den blir dålig igen.

Hälsning Maja

Min Jasmine har varit behandlad för kotledsinflammation. Jag blev oxå orolig för detta o pratade med den vet som behandlade henne. Jag råder dig att göra detsamma. Vet kan berätta vad som hänt o hur allvarligt det varit. Det kan ju vara allt möjligt som orsakat inflammation. För min häst var det förmodligen en vrickning vid transport som orsakade inflammationen.

Om det nu är så att du kan ta henne på foder ett tag och det känns rätt så har du ju en period att fundera och känna efter om hon kanske inte "pallar" den ridning som du är intresserad av.

Jag är iaf jätteglad att jag vågade köpa Jasmine, för det var den rätta hästen! Hon får mig att må jättebra :love:

*Hoppan* skrev:

Om du får låna henne på foder så ser jag ingen anledning till att du inte ska ta din "drömhäst".

Jag köpte mig ett halvblod för drygt 4 år sedan. Han gick inte genom besiktningen då det visade sig att han hade kotledsinflammation båda fram. Sprutades med tuppkam... blev bättre men inte bra, fick en behandling till blev ännu bättre men fick iaf en behandling till och friskförklarades. Jag köpte hästen. Han hade även lindrig hovbrosk fram. Jag har inte haft några som helst problem med honom han har varit den friskaste hästen häromkring. Aldrig halt *peppar peppar ta i trä* förutom ett litet sår av en kvist han fick nu i vintras.
Detta är min drömhäst och jag skulle aldrig sälja honom. Vi har lärt oss så mkt av varandra. Jag är väldigt glad över att jag köpte honom! Ångrar mig inte en enda sekund. :)

Det är ju alltid vanskligt med sådant... Men jag vet att många kotledsinflammationer (som inte är bevisat pga akut skada) kan bero på dåligt tillpassad sadel... Kolla upp, så andra har sagt, den troliga orsaken med behandlande vet.

Kotledsinflammation kan bero på mycket varav en orsak kan vara för stor belastning för snabbt. Ex. en häst som inte ridits så mycket och sätts igång i träning kan utveckla inflammation när det blir för mycket.
Jag skulle fråga säljaren väldigt mycket för att försöka få reda på orsaken och ta beslutet därefter.
Lycka till!

Måste börja med att tacka för alla råd jag har fått hitils..... Känns bra att få andras synvinkel på problemet.

Det är skönt att höra att det är flera som har vågat sig på att köpa en häst trots kotledsinflammation. :bump:

Ägaren har förklarat uppkomsten till skadan på så vis att i vintras så hände det sig oturligt nog att hästen trampade sig med brodden i ena bakhoven, skulle kunna tänka mig att det var ett riktigt ordentligt balltramp. Till följd av sårets placering och att hagarna inte är så rena på vintern så blev det en lång boxvila.

När hon tillfrisknade igen så visade det sig att hon avlastade bakbenet och belastade det diagonala frambenet och det fick till följd att hon fick en inflammation i kotleden på det benet.

I mina öron låter inte denna versionen av uppkomst till skadan lika farlig som om dom får k-l.inflammation av överansträngning.
Eller vad tycker ni??

Ska ringa upp veterinären som behandlade henne, (vilket ägaren också föreslog) men tack ändå för tipset! :bow:

Kotledsinflammation kan komma av underlaget och ev av ryttarens ridning. Det innebär att hästen kanske aldrig mer får problemen hos en ny ägare.

Får du ha den på prov så tycker jag att du kan våga ge dig på det. Då ska prövo/fodertiden sträcka sig så långt så att hästen i lagom takt kommer upp i full kondition innan köp. Innan köp ska ny undersökning av skadan göras. Jag anser oxå att det ska finnas kontrakt på att säljaren ska stå för alla kostnader runt den gamla skadan.

Be att få fram alla papper från vet. besök. Diskutera med vet. som behandlat hästen och även din egen vet. om du har en sådan.

Sen är det en prisfråga oxå, det kan vara värt att köpa en jättefin häst billigt och vänta på att den blir frisk. Man ska inte betala fullpris för en skadad häst som man satt igång själv.

Sen ska man inte heller glömma att världen är full av hästar och att en konvalicenstid kan bli mkt arbetsam och påfrestande för både dig och hästen....

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke.. Har sedan en tid tillbaka letat...
Svar
16
· Visningar
3 165
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 231
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 335
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka