kotledsinflammation

TheHorseLover

Trådstartare
hejsan min medryttarhäst (isis) har troligen fått en kotledsinflammation och har gått på metacam nu i 10 dagar har ni någon aning om när han blir bra igen? alltså när man kan börja sätta igång?

hejsan min medryttarhäst (isis) har troligen fått en kotledsinflammation och har gått på metacam nu i 10 dagar har ni någon aning om när han blir bra igen? alltså när man kan börja sätta igång?
Hästen kan vara ohalt nästa besök hos vet eller aldrig bli, beror mycket på varför den fick kotledsinflammationen.

han fick de troligen av för hård ridning då han inte alls har varit igång och vi fick reda på att nån lämnat han sjö blöt av svett i hagen en dag

Har en veterinär på hemmaplan bedömt att hästen troligtvis har kotledsinflammation och skrivit ut Metacam ? Eller hur har diagnosen ställts ?

Frågan när du kan sätta igång går inte att besvara . En veterinär måste ju först kika på hur hästen responderat på behandlingen och ge klartecken utifrån det om det går att rida igång eller inte.

I mina ögon låter det inte så troligt att en 10 dagars kur Metacam läker en kotledsinflammation om det nu är en sådan .

När man kommit underfund med vad som orsakat kotledsinflammationen, då kan man sätta igång hästen igen. Kotledsinflammationen är en symptom på att något är fel, ryttarproblem, felaktig utrustning såsom bett, sadel. Eller annan fysisk orsak, knä och/eller hasled. Först måste detta utredas.

Jag råder dig att följa veterinärens råd till punkt och pricka för att ge hästen en ärlig chans att bli bra och att det inte ska komma tillbaka. Min erfarenhet säger 6 - 8 veckor minst innan hästen är "på banan" igen. Var den dessutom inte igång före skadan så är det en lång tid att uppbyggnad.

Min erfarenhet av kotledsinflammationer är att de är långdragna. Man bör åka till klinik och fastställa att det verkligen är det och vad det beror på. Att låta en veterinär komma hem och ställa diagnosen hade jag aldrig gjort. Jag tar inte längre ut veterinär (annat än vid kolik eller akut skada som kräver behandling innan hästen kan fraktas) då jag vill gå igenom hästen grundligt vid eventuella problem.
En kotledsinflammation läker knappast ut på 10 dagar och det uppstår knappast för att man ridit hästen (för) hårt en gång eller två. Det är oftast ett symptom på att något annat är fel. Du skiver att det är en Islandshäst. Är den röntgad för spatt?

Omöjligt att veta. Är hästen röntgad? Vet de varför den fick det? Min förra behandlade vi i ca 6 månader. Hon blev sämre och sämre och troligen satt det i rygg/bakknä som gjorde hon belastade fel. Pga hennes humör, försämring av skada och noll respons på behandling fick hon tyvärr somna in.

Min ponny fick kotledsinflammation, sattes igång, fick nya inflammationer och slutade till slut svara på behandling.
Ett år i lösdrift utan ridning och fortfarande halt vid longering och böjprov.
En rejäl undersökning av veterinär, hovslagare och kiropraktor hittade felet och nu är ponny i tävlingsform igen och har inte haft några problem med kotorna.

Min poäng: Ge det tid, undersök hela hästen och ge det tid.

Min ponny fick kotledsinflammation, sattes igång, fick nya inflammationer och slutade till slut svara på behandling.
Ett år i lösdrift utan ridning och fortfarande halt vid longering och böjprov.
En rejäl undersökning av veterinär, hovslagare och kiropraktor hittade felet och nu är ponny i tävlingsform igen och har inte haft några problem med kotorna.

Min poäng: Ge det tid, undersök hela hästen och ge det tid.

Får man fråga vad felet var? Jag tänker att det kan vara av intresse om man råkar få en häst med samma sak. Något man kan tänka på när man letar orsaker.

Får man fråga vad felet var? Jag tänker att det kan vara av intresse om man råkar få en häst med samma sak. Något man kan tänka på när man letar orsaker.

Hon var sned i bogen, bogbladen hade "olika vinkel" eller hur man ska säga. Kiropraktor och massage, lite vila och en lugn igångsättning så blev hon helt återställd!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Grazing
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar