Sv: Kotledsinflammation
Tack för svar.
Detta gäller en ponny som vi har tänkta att köpa, men på veterinärbesiktingen visade sig detta med kotleden.
Veterinären tycker inte att vi ska släppa tanken på köp, för hon var väldigt fin i benen i övrigt. Inga gallor eller liknande.
Problemet tros vara att hon inte ridits ordentligt. Det är en pigg ponny som inte är så stor (135 cm) och det har varit svårt att hitta kunniga ryttare. Ponnyn har inte ridits i bra form majoriteten av tiden och pigg som hon är, blir det tyvärr en del flängridning då.
Min dotter testade henne på en cm-hoppning nyligen ( ca 3 veckor sedan ) och jag såg inga tecken på hälta eller stelhet då.
Tjejen som ridit in ponnyn är även min dotters hopptränare och hon kommer finnas till hands hela tiden om vi köper henne, då vi står i samma stall.
Min dotter klarar att rida henne i form och det kommer bara vara hon och vår tränare som rider ponnyn.
Jag har även fått igenom att säljarna står för röntgen av benen, för att på så sätt utesluta bestående förändringar, lös benbit osv.