Kotledsinflammation

Moonlight

Trådstartare
Hur är prognosen efter kotledsinflammation om man upptäcker den tidigt?
Om man gör en noggrann rehab hur brukar hållbarheten vara
Detta gäller en ung ponny som tyvärr inte ridits ordentligt av ryttare med dålig kunskap. Orsaken tros vara överansträngning pga detta.

Sv: Kotledsinflammation

tar man bort orsaken till varför hästen fått ledinflammation och inga förändringar som är kroniska i leden har skett så är prognosen god. Med god ridning, bra hovvård och ingen överansträngning borde ponnyn klara sig utan upprepade inflammationer.

Hur brukar möjligheterna se ut för framtida tävlande t ex? Är risken stor att den bara kommer att hålla för lättare träning?

Som du redan fått svar så om inga röntgen förändringar eller andra permanenta skador i hästen finns , och om ridningen inte är det som orsakar felbelastning/överansträngning , kan hästen vara fullt användbar.

Hästens exteriör kan vara bidragande .

Kotledsinflammation beror i de flesta fall på felaktig ridning, ensidig träning och överansträngning samt ridning på dåligt underlag. Svarar hästen bra på behandling, du har bra tränarhjälp och kan lägga upp träningen på rätt sätt, rida hästen i en bra form osv så borde prognosen vara god. En kotledsinflammation är sällan en direkt skada utan en reaktion på den träning hästen utsätts för. Bygg upp styrka och kondition stegvis, ha bra tränarhjälp och se till att få en noggrann igångsättningsplan från veterinären så har hästen goda förutsättningar att fungera bra. Jag skulle inte dra mig för att köpa en häst som blivit behandlad så länge den inte blivit behandlad väldigt ofta....

Tack för svar.
Detta gäller en ponny som vi har tänkta att köpa, men på veterinärbesiktingen visade sig detta med kotleden.
Veterinären tycker inte att vi ska släppa tanken på köp, för hon var väldigt fin i benen i övrigt. Inga gallor eller liknande.
Problemet tros vara att hon inte ridits ordentligt. Det är en pigg ponny som inte är så stor (135 cm) och det har varit svårt att hitta kunniga ryttare. Ponnyn har inte ridits i bra form majoriteten av tiden och pigg som hon är, blir det tyvärr en del flängridning då.
Min dotter testade henne på en cm-hoppning nyligen ( ca 3 veckor sedan ) och jag såg inga tecken på hälta eller stelhet då.
Tjejen som ridit in ponnyn är även min dotters hopptränare och hon kommer finnas till hands hela tiden om vi köper henne, då vi står i samma stall.
Min dotter klarar att rida henne i form och det kommer bara vara hon och vår tränare som rider ponnyn.
Jag har även fått igenom att säljarna står för röntgen av benen, för att på så sätt utesluta bestående förändringar, lös benbit osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10